features-of-the-labor-office-contract

بر اساس قرارداد اداره کار، در ماده 7 قانون کار چنین بیان شده است که قرارداد کار، قراردادی است که میان کارفرما و کارگر (کارمند) امضا خواهد شد. کارپذیر در قرارداد کار، متعهد می شود که در ازای دریافت حقوق (حق السعی یا حق الزحمه) امور مورد نظر کارفرما را انجام دهد.

گروه: قرارداد کار    تاریخ انتشار: شنبه سیزدهم آبان 1402    نویسنده: محمد شیرازی    تعداد بازدید: 68   
فهرست Contents

1 - دوره آزمایشی قرارداد کار وزارت کار

طبق ماده 11 قانون کار، طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر، مدتی را به عنوان دوره آزمایشی تعیین نمایند. در طول این مدت، هریک از طرفین این حق را دارد تا بدون نیاز به اطلاع قبلی و بدون پرداخت خسارت، رابطه کاری را قطع کند و قرارداد کار آزمایشی فسخ شود.

البته در صورت فسخ نمونه قرارداد کار دوره آزمایشی و قطع رابطه کاری از طرف کارفرما، کارفرما موظف است حقوق کامل تمام دوره آزمایشی را به طرف مقابل پرداخت نماید؟ اما اگر کارگر به قراردادکار پایان دهد، کارگر فقط مستحق دریافت دستمزد مدتی است که برای آن فعالیت کرده است.

حداکثر مدت دوره آزمایشی قرارداد کاری برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا، سه ماه تعیین شده است. نکته مهم و قابل توجه دیگر، موضوع بیمه دوره آزمایشی است. باید بدانیم که حتی در دوره آزمایشی نیز، کارگر مستحق دریافت بیمه می باشد. کارفرما باید به این موضوع توجه داشته باشد که رابطه کارگر و کارفرما حتی اگر به صورت آزمایشی باشد، نیاز به پرداخت بیمه دارد. پس قرارداد اداره کاری، حتی در حالت آزمایشی، شامل بیمه خواهد بود. به این قرارداد در قانون اداره کار، قرارداد کار سه ماهه نیز گفته می‌شود.

2 - نکات مهم در تنظیم قرارداد اداره کار

1.در قرارداد کار معین، با پایان کار موضوع قرارداد کار معین، این قرارداد خاتمه می یابد. علاوه بر این که هیچ یک از طرفین در قرارداد کار معین، حق فسخ یک جانبه قرارداد را نخواهد داشت.

2.یکی از نکات مهم در تنظیم قرارداد اداره کاری، عیدی و پاداش کارگر است که به ازای یک سال کار، معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا تا سقف نود روز روزانه قانونی کارگران می باشد که باید در قرارداد پیش‌بینی شود و توسط کارفرما به کارگر پرداخت گردد. قابل ذکر است، اگر کارگر کمتر از یک سال هم با شرکت همکاری داشته است، میزان عیدی و پاداش و سقف مربوط، به نسبت مدت فعالیت او محاسبه می شود.

3. مورد سوم تعهد کارفرما به بیمه کردن کارگر است که بر اساس ماده 148 قانون کار، کارفرما مکلف است کارگر،کارمند، کارشناس یا با هر عنوان دیگری که مشغول به کار است را نزد سازمان تأمین اجتماعی یا سایر دستگاه‌های بیمه گذار بیمه نماید.

4. مسئله بعدی این است که در زمان قرارداد استخدامی، به کارگر چقدر حقوق در چه تاریخی و به چه شکل پرداخت خواهد شد. باید تمام جزئیات پرداختی و دریافتی در قرارداد ذکر شود. این که حقوق کارگز در چه زمانی به حسابش واریز می‌شود؟ به چه شماره حسابی؟ پرداخت به صورت ماهانه است یا هفتگی یا روزانه؟ و این که پاداش، حق اولاد، حق مأموریت و غیره محاسبه خواهد شد یا خیر، باید به صورت دقیق و جزء به جزء در قرارداد نوشته شود.

3 - پیش نیازهای اساسی قراردادهای کاری

1.معین بودن موضوع قرارداد

معین بودن موضوع قرارداد مسئله بسیار مهمی است. موضوع قرارداد، یعنی کاری که باید انجام شود و کارگر در قبال آن دستمزد دریافت نماید. تعهدی که به عنوان موضوع قرارداد بسته می شود باید کاملا معین و مشخص باشد و مورد نامفهوم و مبهمی در آن وجود نداشته باشد. حتما باید در قرارداد کاری مشخص شود که شخص برای چه کاری استخدام می شود.

2.اهلیت طرفین قرارداد کار

طرفین قرارداد باید از صلاحیت لازم برخوردار باشند. صلاحیت و اهلیت در مورد شخص حقیقی یا حقوقی صادق است. طرف کارفرما در قرارداد می تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. اگر حقوقی باشد، مدیر یا مدیرانی که طبق اساسنامه شرکت مسئولیت شرکت را بر عهده دارند باید صلاحیت عقد قرارداد را داشته باشد. 

اهلیت عبارت است از توانایی قانونی شخص برای دارا شدن حق یا اعمال و اجرای آن که طرفین معامله باید برای انجام آن دارا باشند. افراد صغیر، کسانی که دارای صحت عقل نیستند و مجنون و اشخاص غیر رشید دارای اهلیت و صلاحیت نبوده و عقد قرارداد با آن ها بی ارزش است.

3.رضایت طرفین قرارداد کار

شرط مورد رضایت طرفین قرارداد در قرداد اداره کاری نیز صادق است. هر دو طرف قرداد باید با رضایت کامل و اراده خود نسبت به عقد قرارداد اقدام نمایند و تعهدات که قرارداد برعهده آنها می گذارد با رضایت کامل بپذیرند.

اشتباه ناشی از عدم تخصص، مهارت و دانش و اکراه بنا به فشاری که برای وادار کردن شخص حقیقی نسبت به قبول کردن قرارداد وارد می شود، این رضایت را تحت تاثیر قرار می دهد.

4.مشروعیت موضوع قرارداد

قرارداد کار باید طبق اصول شرعی و قانونی باشد. مثلا قرارداد تهیه آلات قمار یا تهیه موارد خوراکی تاریخ مصرف گذشته مشروعیت لازم را ندارد و باطل است.

4 - ویژگی های قرارداد اداره کار

1.قرارداد اداره کار، یک قرارداد معین است به این معنا که این عقد، در قانون اداره کار، نام مشخصی دارد و برای انعقاد آن، قواعد خاصی در نظر گرفته شده است که باید، در هنگام عقد قرارداد، علاوه بر شرایط اصلی صحت معاملات، مانند اهلیت داشتن، عقل، بلوغ و اختیار، این قواعد نیز، رعایت شود.

2.قرارداد اداره کار، یک قرارداد معوض است به این معنی که کارگر در قبال انجام کار، حق الزحمه دریافت می کند و کارفرما، در قبال کاری که کارگر برای او انجام می دهد، به او اجرت پرداخت می کند. به عبارت دیگر، کاری که توسط کارگر انجام می شود و اجرتی که توسط کارفرما پرداخت می گردد، عوضین قرارداد کار خواهند بود.

3.قرارداد اداره کار، یک قرارداد رضایی و غیر تشریفاتی است؛ یعنی برای انعقاد آن، بر خلاف عقدی مثل عقد نکاح که تشریفاتی است و باید به لفظ عربی خوانده شود، تشریفات به خصوصی نیاز ندارد و می توان، آن را هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی منعقد کرد و شکل کتبی و شفاهی بودن آن، تاثیری در اعتبار قانونی قرارداد، ندارد.