rights-of-the-Labor-department-1403

فیش حقوق اداره کار 1403برای پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان در شرکت ها و سازمان هاست. این سند پس از محاسبه حقوق و مزایای کارمندان در یک دوره زمانی مشخص صادر می شود.

گروه: حقوق و دستمزد    تاریخ انتشار: یک شنبه سی ام مهر 1402    نویسنده: علی محمدی    تعداد بازدید: 62   
فهرست Contents

1 - نکات قابل توجه فیش حقوق اداره کار 1403

فیش حقوقی، اطلاعات مشخص و پوشش‌دهی دقیقی در مورد مواردی مانند حقوق و دستمزد، مالیات، مزایا و کسورات، پس اندازها، منافع و دیگر موارد مربوط به کارکنان در بر دارد.

فیش حقوق اداره کار 1403 دارای اطلاعات معتبر است.

 تمام اطلاعات مهم شامل تاریخ، نام و آدرس کارکنان، دستمزد، مالیات و منافع مربوطه، برای هر دوره مشخص است.

کارفرمایان از صحت و دقت اطلاعات درج شده‌در فیش حقوقی در تمام دوره‌ها اطمینان حاصل نمایند.

فیش حقوقی در هر دوره به کارکنان ارائه می شود.

فیش حقوقی به صورت الکترونیکی ردیابی و ذخیره شود و حفظ نسخه‌های الکترونیکی آن برای مدیریت و ارائه گزارشات مالی استفاده می‌شود.

در مواردی که کارکنان حقوقی مشخصی ندارند، باید فیش‌های حقوقی به ایشان ارائه شود تا بتوانند بر اساس مزایا و دستمزدهای خود برای گرفتن تسهیلاتو موارد دیگر، اقدام نمایند.

فیش حقوقی با دقت بررسی شود تا بتوانند اطلاعات مناسبی در مورد درآمد، کسورات، مزایا و منافع دریافت شود.

اگر کارگر به فیش حقوقی دسترسی نداشته باشد، می‌تواند به شکایات و پرونده های قانونی منجر شود.

2 - اصطلاحات فیش حقوقی مربوط به کسورات

بخش کسورات فیش حقوقی، شامل تمامی مواردی هستند که از جمع ناخالص پرداختی کسر می‌شود. با محاسبه کسورات و کم کردن آن‌ها از جمع ناخالص پرداختی، پرداختی خالص محاسبه می شود. مهم‌ترین اصطلاحات این بخش به این قرار است:

بیمه

مالیات

اقساط وام

بیمه تکمیلی

بستانکاری

جریمه

3 - فوق العاده ها در فیش حقوق اداره کار 1403

فوق‌العاده سختی شرایط محیط کار: مبلغی است که با توجه به حقوق مبنا و شرایط کاری افراد مختلف متفاوت تعیین می شود.

فوق‌العاده شغل: مبلغی است که با توجه به مدرک تحصیلی و نوع شغل تعیین می شود. فوق‌العاده جذب مشاغل: مبلغی است که با توجه به درصد تعیین شده، از طریق فرمول (فوق‌العاده شغل+افزایش سنواتی+حقوق مبنا) پرداخت می شود.

فوق‌العاده ویژه: مبلغی است که ازطریق فرمول زیر محاسبه و به افرادی که مشمول آن می‌باشند پرداخت می‌شود.

فوق‌العاده جذب + فوق‌العاده شغل + افزایش سنواتی + حقوق مبنا = فوق العاده ویژه

فوق‌العاده محرومیت از تسهیلات زندگی: مبلغی است که با توجه به حقوق مبنای گروه‌های شغلی و با توجه به درجه محرومیت از تسهیلات زندگی و باتوجه به محل زندگی در مناطق و شهرستان‌های مختلف متفاوت است.

فوق‌العاده برجستگی: 10 تا 20 درصد از حقوق مبنای افراد شاغلی که بالاترین نمره ارزشیابی را کسب کرده باشند، به مدت یک سال قابل پرداخت می‌باشد.

فوق‌العاده محل خدمت: با توجه به حقوق مبنا و در صورت انتقال محل کار از یک شهرستان به شهرستان دیگر به افراد پرداخت می‌شود.

4 - اصطلاحات فیش حقوق اداره کار 1403

حقوق ماهانه

حق مسکن(کمک هزینه مسکن)

حق اولاد(کمک هزینه فرزندان)

تعطیلات کاری

جمعه‌های کاری

اضافه کاری

هزینه غذا در فیش حقوقی

سختی کار

تشویقی درمان

کمک هزینه حمل و نقل

پرداختی‌های دیگری از جمله حق ماموریت در قانون کار در بخش دستمزد و مزایا ثبت می‌شوند. مبلغی برای حق مسئولیت و حق سرپرستی در فیش حقوقی در نظر گرفته نشده است. طبق ماده 36 قانون کار، حق سرپرستی جزو مزد ثابت است و به میزان تعیین شده در بخشنامه، مزد افزایش می یابد.

حقوق خالص

برای محاسبه حقوق خالص ابتدا باید حقوق ناخالص محاسبه شود. حقوق ناخالص شامل حقوق پایه به‌علاوه تمام مزایای دریافتی کارگر است. در صورت دریافت در طول ماه، یا غیبت‌های غیر مجاز یا دریافت وام، مبالغی هم به خاطر آن‌ها از حقوق کسر می‌شود. در نهایت با کم کردن این مبالغ از حقوق ناخالص حقوق خالص به دست می‌آید.

حق بیمه

میزان بیمه‌ای که به اداره بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌شود شامل 20% کارفرمایی، 3% بیمه بیکاری، 7% سهم کارکنان است. مقدار 7% که مربوط به کارکنان می‌باشد، باید حقوق پایه، اضافه کار، حق مسکن و خواروبار را با هم جمع کرد و در نرخ 7% ضرب کرد و حاصل را از حقوق کارکنان کسر نمود.

مالیات

بخشی از حقوق پرسنل کسر و به اداره امور مالیاتی پرداخت می شود. روش محاسبه مالیات به این صورت است: میزان حقوق پایه، حق مسکن، حق خواروبار، حق اولاد، اضافه کار، پاداش و ماموریت با هم جمع می شود و در نرخ تعیین شده توسط قوانین مالیاتی ضرب و از کل حقوق کسر می شود.

حق عائله‌مندی

این حق معمولاً مربوط به شغل‌های دولتی است. کمک‌هزینه عائله‌مندی به‌صورت ماهیانه به افراد شاغل متأهل پرداخت می‌شود.

حق اولاد

حق اولاد توسط کارفرما به کارمندان خانم یا آقایی که فرزند دارند پرداخت می شود، مبلغ ثابتی است و به‌ازای هر فرزند پرداخت می‌شود. حق اولاد به افرادی تعلق می‌گیرد که حداقل دو سال سابقه بیمه دارند.

سنوات

سنوات بر اساس حقوق سال قبل و با توجه به نتایج ارزشیابی سالانه تعیین و پرداخت می‌شود. سنوات پایان خدمت یا اصطلاحاً حق سنوات یکی از مزایای اجباری است. حق سنوات یا پاداش پایان خدمت مبلغی است که کارگر هنگام فراغت از کار از قبیل بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، استعفا و موارد خاص دیگری دریافت می‌کند و میزان آن معادل یک ماه آخرین مزد ثابت دریافتی کارگر می باشد.

پایه سنوات و تفاوت آن با حق سنوات 

حق سنوات به‌عنوان پاداش پایان کار به آن دسته از کارگرانی که سابقه یک‌ساله کاری دارند پرداخت می شود؛ اما پایه سنوات برای کارگاه‌هایی است که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند و پایه سنوات به حداقل حقوق آن‌ها اضافه می‌گردد. پایه سنواتی عموماً برای جبران حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار، تصویب و ابلاغ می‌شود.

حق مسکن

حق مسکن توسط شورای عالی کار تعیین شده می شود و به‌عنوان کمک‌هزینه مسکن به کارگران و کارمندها تعلق می‌گیرد.

فوق‌العاده جذب مناطق محروم

مبلغی که به افرادی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند پرداخت می‌شود، فوق‌العاده جذب مناطق محروم نام گرفته است.

عیدی و پاداش

کلیه کار فرمایان باید به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل 60 روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی به هر یک از کارکنان در پایان هر سال نباید از معادل90 روز حداقل مزد روزانه قانونی همان سال بیشتر شود.