example-of-a-complaint-from-the-employer

قانون از کارگری که حقوقش توسط کارفرما پرداخت نشده حمایت می کند، کارگر می توند به اداره کار برای هرکدام از مواردی که در قرارداد مورد تایید اداره کار آمده و کارفرما به او پرداخت نکرده یا بدون دلیل اخراج شده از کارفرما شکایت کند.

گروه: روابط کار    تاریخ انتشار: دوشنبه هشتم آبان 1402    نویسنده: مهدی محمدیان    تعداد بازدید: 87   
فهرست Contents

1 - نمونه دادخواست شکایت از کارفرما

ریاست محترم هیئت تشخیص / حل اختلاف دعاوی کارگر و کارفرما استان ……..

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب برای شرکت ………. از تاریخ ……….. تا ……….. به مدت ……… مشغول به کار بوده ام. بیان دلایل شکایت بدون توضیحات اضافه، صریح و کوتاه، به عنوان نمونه: اخراج کارگر بدون دلیل موجه و قانونی و سرباز زدن از پرداخت حقوق، حق بیمه، سنوات و عیدی و پاداش. 

لذا با استناد به ماده 29 قانون کار رسیدگی و صدور رای مبنی بر مطالبات قانونی خود از جمله بازگشت به کار، حقوق و مزایا، عیدی و پاداش، حقوق مرخصی استفاده نشده، افزایش دستمزد، سنوات خدمت، طرح طبقه بندی، بن کارگری، فوق العاده اضافه کاری و … را استدعا دارم.

2 - شکایت کارگر از کارفرما بدون قرارداد کار

معمولا عدم انعقاد قرارداد کتبی؛ مشکلاتی برای کارگر و کارفرما بوجود می آورد، به همین دلیل در قانون اداره کار، بر انعقاد یک قرارداد کامل کار، تاکید شده است. البته راه های قانونی وجود دارد که اگر کارگر هیچ قرارداد کار کتبی با کارفرما تنظیم نکرده باشد و دریافت حقوقش توسط کارفرما به تعویق افتاده یا پرداخت نشده باشد، مطابق قانون اداره کار می تواند از کارفرما شکایت کند. عدم انعقاد قرارداد در این شرایط برای کارفرما مشکل‌آفرین خواهد شد، چون پس از اثبات رابط کاری بین کارگر و کارفرما، اگر کارگر حقوق و مزایای خود را به شکل غیر واقعی بالا ببرد، کارفرما هیچ راهی برای اثبات حقانیت خود نخواهد داشت.

3 - مراحل شکایت از کارفرما

1.ثبت نام در سامانه شکایت از کارفرما به آدرس اینترنتی pm.mcls.gov.ir و انجام مراحل ثبت نام که در مقاله سامانه شکایت اداره کار آمده است.

2.انجام مراحل ثبت شکایت در سامانه شکایت اداره کار:

آ. پنجره ای است که باید مشخصات خود را بصورت کامل و درست وارد کنید.

ب. باید ثبت شکایت با انتخاب ارگان مورد نظر و موضوع و شرح شکایت را ثبت کنید.

پ. برای ثبت شکایت، گزینه ثبت مورد را انتخاب کنید و مراحل را انجام دهید. در مرحله آخر کد رهگیری که سامانه به شما می دهد نزد خود نگهدارید، چون در مراحل پیگیری و اطلاع از نتیجه، به آن نیاز دارید.

ت. برای پیگیری شکایت روی گزینه دوم صفحه یعنی پیگیری موارد کلیک کنید، روی پرونده کلیک کنید یا از قسمت جستجو با تایپ کد رهگیری از وضعیت شکایت خود مطلع شوید.

3.مرحله بعد طرح سازش از طرف اداره کار می باشد که در اداره کار انجام می شود و دو طرف، دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر نشان می دهند و یا بیان می کنند و اگر به نتیجه برسند، شکایت به پایان می رسد، درغیر اینصورت، باید جلسه  تشخیص برگزار شود.

4.شرکت در جلسه تشخیص به کارگر و کارفرما توسط اداره کار ابلاغ می شود . در جلسه تشخیص ، رای صادر شده توسط کارشناسان در جلسه سازش؛ به 2 طرف ابلاغ می شود، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و باز هم به توافق نرسند، پرونده به جلسه  حل اختلاف، ارجاع داده  می شود.

5.در  جلسه حل اختلاف، که آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده ارائه می‌کنند و رای نهایی صادر می‌شود یا اگر کارگر توسط کارفرما اخراج شده بود، بازگشت به کار کارگر اعلام می شود و در صورت دلایل مورد قبول برای اخراج کارگر از طرف کارفرما ارائه شود، رای بیمه بیکاری صادر می شود. مدت زمان دریافت بیمه بیکاری بر اساس سابقه کار، مجرد یا متاهل بودن کارگر مشخص می شود. این مدت جزو سوابق بیمه ی کارگر محسوب خواهد شد.

4 - شکایت کارگر از کارفرما

با استناد به ماده 157 قانون کار، درصورتیکه کارگر و کارفرما نتوانستند اختلاف خود را حل و فصل و نسبت به سازش اقدام کنند، کارگر می تواند با مراجعه به اداره کار، نسبت به طرح شکایت از کارفرما اقدام کند.

مطابق قرارداد و تواقف منعقد شده بین کارگر و کارفرما، کارگر باید کاری را که به عهده او گذاشته شده انجام دهد و کارفرما باید حق الزحمه کار و تخصص کارگر را تمام و کمال بپردازد. این توافقات معمولا در ابتدای شروع همکاری تعیین می شود و هر کدام از طرفین که به تعهدات خود عمل نکند، طرف مقابل می تواند از او شکایت کند.

کارفرما خدمت یا تولیدی که از کارگر دریافت می کند، موظف به پرداخت حق الزحمه یا دستمزد، پاداش و مزایاست، عدم انجام تکلیف توسط کارفرما، پیگرد قانونی از جانب کارگر را به دنبال خواهد داشت. کلمه کارگر به معنی اعم یعنی شامل کارگر ساده ساختمانی، کارگر سازمان های دولتی و کارکنان شرکت ها و تمام افرادی که در برابر دریافت دستمزد، برای دیگران کار می ‌کنند و مشمول قانون کار می باشند، می باشد.

مواردی که کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند به این قراراست:

عدم انعقاد قرارداد کارفرما با کارگر

بیمه نکردن کارگر

درخواست کار بیش از حد از کارگر

عدم پرداخت حقوق معوقه کارگر

اخراج غیرقانونی

پرداخت مزایای کمتر از قانون کار به کارگر

درخواست کار از کارگر در روزهای تعطیل

عدم پرداخت حقوق کارآموزی

کاهش حقوق پرداختی

عدم پرداخت عیدی 

عدم پرداخت سنوات

عدم پرداخت مرخصی استفاده نشده

عدم پرداخت اضافه کاری

عدم پرداخت نوبت کاری و سایر مزایا

کارفرما اجازه استفاده از مرخصی قانونی را به کارگر ندهد

به کارگر، به دلیل عدم تامین وسایل، لوازم و امکانات ایمنی به وسیله کارفرما، خسارت هایی وارده باشد.