sample-temporary-work-contract

قرارداد کار به سه دسته قرارداد کار با مدت غیر موقت یا دائمی، قرارداد کار با مدت موقت، قرارداد کار برای انجام کار معین تقسیم شده است.

گروه: قرارداد کار    تاریخ انتشار: شنبه سیزدهم آبان 1402    نویسنده: رحیم سعیدی    تعداد بازدید: 154   
فهرست Contents

1 - مفاد نمونه قرارداد کار موقت

1.مشخصات طرفین در نمونه قرارداد کار موقت با مدت معین قید شود. از جمله مشخصات شناسایی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، نشانی و تلفن و برای کارگر تاریخ تولد، مجرد یا متاهل بودن، وضعیت نظام وظیفه، تعداد فرزند، نوع مدرک تحصیلی است. 

2.مدت قرارداد در زمان تنظیم قرارداد کار موقت مشخص وثبت شود. چون این نمونه قرارداد کار موقت برای کار با مدت معین منعقد می شود و کارگر به صورت موقتی در جایی فعالیت می کند یا به صورت غیر دائمی استخدام می شود، پس لازم است تاریخ شروع و تاریخ پایان قرارداد دقیقاً قید شود. 

3. موضوع کار در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت به صورت دقیق تعیین شود. این که کارگر قرار است چه کاری انجام دهد، باید به روشن و بدون ابهام در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین مشخص شود. اگر جملات کلی و پر از ابهام در مورد نوع کار و موضوع آن در متن قرارداد استفاده شده باشد، از امضای آن خودداری نمایید. 

4. ساعات کار نمونه قرارداد کار موقت به طور مفصل و دقیق بیان شود، چون مخصوصا درباره ساعت کار کارگر تخلفات زیادی صورت می گیرد.

5. مطابق قانون، حداقل حقوق مقرر در قانون کار را در قرارداد ثبت کنید.

6. نشانی دقیق محل انجام کار را در نمونه قرارداد کار موقت بنویسید و اگر قرار است کارگر توسط کارفرما و طبق قرارداد به شهر دیگری منتقل شود باید در قرارداد کاملا مشخص و واضح این موضوع ذکر شود.

7. بیمه چه در قرارداد کار دائم یا موقت وظیفه کارفرماست، اگرچه در اینترنت قرارداد کار ساعتی بدون بیمه وجود دارد، این توافق نامه کاری غیرقانونی است. چون بیمه حق قانونی کارگر است. وزارت کار و رفاه اجتماعی هر سال، حداقل حقوق و مزایا را تعیین می‌کند و به این صورت می توان مبلغ حقوق را به صورت دستمزد ساعتی یا دستمزد روزانه در قرراداد ثبت کنید.

8. تعطیلات نیز باید در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت را مشخص شود و مرخصی‌های هفتگی و سالانه مطابق قانون کار اعلام شود. در این صورت، روز جمعه، روز تعطیل هفتگی با مزد است.

9. مرخصی کارگر نیز باید در متن نمونه قرارداد کار مدت معین قید شود؛ مرخصی‌های کارگر مانند مرخصی استحقاقی نیز مطابق مقررات قانون کار اعلام شود.

10. مورد بعدی شرح تعهدات کارفرما و کارگر در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت است. باید جزئیات تعهداتی که کارفرما و کارپذیر (کارگر ، کارمند) بر عهده دارند در تنظیم نمونه قرارداد کار موقت یا قرارداد کار با مدت معین تعیین شود. هر چیزی که دو طرف قرارداد در مورد آن توافق کرده‌اند، باید روشن و بدون ابهام در متن فرم نمونه قرارداد کار موقتنوشته شود. اکتفا کردن به توافق شفاهی هردو طرف مخصوصا کارگر را دچار مشکلات مالی و حقوقی خواهد کرد.

11. نسخه‌های با یک متن از قرارداد در زمان تنظیم نمونه قرارداد کار موقت تنظیم شود. یک نسخه از آن نزد کارفرما باقی می‌ماند. یک نسخه به کارگر تحویل داده می‌شود و در صورت وجود یک نسخه به تشکل کارگری تحویل داده می‌شود و یک نسخه نیز توسط کارفرما به اداره کار و رفاه اجتماعی ارائه می شود. البته معمولا دو نسخه و هر کدام برای کارگر و کارفرما تنظیم می شود.

2 - نمونه قرارداد کار ساعتی بدون بیمه

قرارداد کار ساعتی بدون بیمه و فرم قرارداد کار موقت بدون بیمه، قانونی نیست و هرنوع توافقی که برخلاف قانون کار انجام شود، فاقد اعتبار است. بنابراین، بیمه در قانون کار مورد توجه قرار گرفته است و امکان توافق برخلاف آن وجود ندارد. ماده 148 قانون کار در این مورد چنین می گوید: کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی ، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

3 - قرار داد کار با مدت موقت برای چه کسانی کاربرد دارد؟

قرارداد کار، برای مشخص شدن حقوق و تعهدات طرفین کارگر و کارفرما منعقد می شود. مطابق ماده 2 قانون کار، کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند و مطابق ماده 3 کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند.

4 - شیوه تنظیم قرارداد اداره کار

اگر طرفین قرارداد، به حقوق خود آگاه نباشند یا کارفرما قصد انجام موارد خلاف قانون کار را داشته باشد، حقوق کارگر تضییع خواهد شد، پس باید کارگر از انواع قراردادها، شیوه تنظیم قرارداد و محتوای قرارداد آگاهی داشته باشد تا بتواند عقد قرارداد را به درستی انجام دهد. لازم است که قرارداد کار در 4 نسخه یکسان تهیه و تنظیم شود، یک نسخه به کارگر، یک نسخه به کارفرما، یک نسخه به اداره کار و یک نسخه هم به شورای کار یا اتحادیه کارگری تحویل داده شود. در صورت عدم وجود شورای کار یا اتحادیه کارگری، مطابق قانون کار، این نسخه از قرارداد، در اختیار نماینده کارگر می گیرد.

بر طبق ماده 10 قانون اداره کار، قرارداد کتبی باید حاوی این موارد باشد:

تاریخ استخدام و انعقاد قرارداد

مدت قرارداد

شیوه پرداخت حقوق و شرایط پرداخت آن

میزان حقوق پرداختی

مقررات مربوط به ساعات کار

محل انجام کار 

عنوان شغلی و شرح وظایف 

قوانین و شرایط تعطیلات 

شرایط محرمانگی و عدم افشای اطلاعات شرکت

قواعد و قوانین شرکت

تمدید قرارداد

شرایط و نحوه تسویه حساب

موارد دیگر که با توجه به عرف یا عادت شغل و محل آن متفاوت می باشد.

5 - قرارداد کار چیست؟

طبق تعریف ماده 7 قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

قرارداد کار به سه دسته تقسیم شده است:

قرارداد کار با مدت غیر موقت یا دائمی

مطابق تبصره 2 ماده 7 قانون کار در کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه مستمر دارد در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی نامیده می‌شود.

قرارداد کار با مدت موقت

در این قراردادها، زمان پایان قرارداد ذکر می‌شود و با فرا رسیدن آن موعد قرارداد به اتمام می رسد.

قرارداد کار برای انجام کار معین

این نوع از قرارداد، برای کار مشخصی منعقد می شود و با انجام شدن آن کار قرارداد خاتمه می‌یابد. در این قرارداد کارگر با لوازم و ابزار کارفرما کار را انجام می ده.