temporary-work-contract

قرارداد کار به سه دسته قرارداد کار با مدت غیر موقت یا دائمی، قرارداد کار با مدت موقت، قرارداد کار برای انجام کار معین تقسیم شده است.

گروه: قرارداد کار    تاریخ انتشار: دوشنبه هشتم آبان 1402    نویسنده: محمد شیرازی    تعداد بازدید: 52   
فهرست Contents

1 - قرارداد کار آزمایشی چیست ؟

مطابق ماده 11 قانون کار، کارفرما و کارگر می‌توانند با توافق یکدیگر، مدتی را به عنوان دوره آزمایشی تعیین کنند.

این دوره آزمایشی دارای چند ویژگی است:

در دوره آزمایشی هریک از طرف‌های قرارداد کار می‌توانند بدون اخطار قبلی، رابطه کاری را قطع کنند.

دوره آزمایشی سه ماهه فقط برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا می باشد.

در صورتی که قطع رابطه کاری از طرف کارفرما صورت گیرد، ایشان موظف است حقوق تمام دوره آزمایشی را به کارگر پرداخت نماید.

در صورت قطع رابطه کاری توسط کارگر، او مستحق دریافت حقوق مدتی است که کار کرده است.

2 - شرایط فسخ قرارداد کار موقت چیست؟

طبق ماده 27 قانون کار اگر کارگر در انجام وظایف محوله، کوتاهی و کم کاری کند و یا در صورت عدم رضایت از کارگر، کارفرما حق دارد تا قرارداد را فسخ کند. جهت فسخ قرارداد لازم است که کارفرما نظر مثبت شورای اسلامی کارگاه قرارداد را جلب کند تا بتواند پیش از اتمام مدت قرارداد، آن را فسخ کند

البته از سمت کارگر نیز امکان استعفا در قرارداد کار موقت وجود دارد که در این صورت کارفرما این حق را ندارد تا کارگر را وادار به انجام دادن کار کند. کارفرما می‌تواند ادعای خسارت نماید و بعد از اثبات ادعایش، از محل تضمین کارگر و یا منابع قانونی دیگر، خسارت ذکر شده را مطالبه و دریافت کند.

3 - معایب نداشتن قرارداد بین کارگر و کارفرما

فقدان حمایت قانونی

بدون قرارداد کاری، ممکن است کارگران در برابر رفتار ناعادلانه یا استثمار کارفرما قرار بگیرد و نتواند از حق خود دفاع کند و در این شرایط؛ اجرای حقوق یا مراجعه قانونی در صورت بروز اختلاف یا تخلف، آسان نیست.

شرایط نامشخص

بدون عقد قرارداد، ممکن است شرایط و ضوابط استخدام مبهم یا قابل تفسیر باشد و منجر به سوء‌تفاهم یا اختلاف در مورد مسئولیت‌های شغلی، غرامت یا مزایا گردد.

امنیت شغلی نامشخص

یک قرارداد کاری قانونی، شامل مقررات مربوط به امنیت شغلی است. بدون قرارداد، ممکن است کارگران در معرض خطر فسخ یا اخراج ناگهانی بدون پرداخت غرامت یا اطلاعیه مناسب باشند

سیاست‌های ناسازگار

یک قرارداد کاری ساده می تواند چارچوب استانداردی برای سیاست‌ها و نحوه عملکرد استخدامی شرکت فراهم ‌کند؛ اما بدون قرارداد، ممکن است در نحوه برخورد با کارگران مختلف ناهماهنگی بوجود بیاید و منجر به نابرابری و نارضایتی در بین کارکنان شود.

4 - جزئیات قرارداد کار موقت

1.مشخصات طرفین در قرارداد کار موقت با مدت معین قید شود. از جمله مشخصات شناسایی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، نشانی و تلفن و برای کارگر تاریخ تولد، مجرد یا متاهل بودن، وضعیت نظام وظیفه، تعداد فرزند، نوع مدرک تحصیلی است. 

2.مدت قرارداد در زمان تنظیم قرارداد کار موقت مشخص وثبت شود. چون این قرارداد کار موقت برای کار با مدت معین منعقد می شود و کارگر به صورت موقتی در جایی فعالیت می کند یا به صورت غیر دائمی استخدام می شود، پس لازم است تاریخ شروع و تاریخ پایان قرارداد دقیقاً قید شود. 

3. موضوع کار در زمان تنظیم قرارداد کار موقت به صورت دقیق تعیین شود. این که کارگر قرار است چه کاری انجام دهد، باید به روشن و بدون ابهام در زمان تنظیم قرارداد کار موقت یا تنظیم قرارداد کار با مدت معین مشخص شود. اگر جملات کلی و پر از ابهام در مورد نوع کار و موضوع آن در متن قرارداد استفاده شده باشد، از امضای آن خودداری نمایید. 

4. ساعات کار قرارداد کار موقت به طور مفصل و دقیق بیان شود، چون مخصوصا درباره ساعت کار کارگر تخلفات زیادی صورت می گیرد.

5. مطابق قانون، حداقل حقوق مقرر در قانون کار را در قرارداد ثبت کنید

6. نشانی دقیق محل انجام کار را در قرارداد کار موقت بنویسید و اگر قرار است کارگر توسط کارفرما و طبق قرارداد به شهر دیگری منتقل شود باید در قرارداد کاملا مشخص و واضح این موضوع ذکر شود.

7. بیمه چه در قرارداد کار دائم یا موقت وظیفه کارفرماست، اگرچه در اینترنت قرارداد کار ساعتی بدون بیمه وجود دارد، این توافق نامه کاری غیرقانونی است. چون بیمه حق قانونی کارگر است.

وزارت کار و رفاه اجتماعی هر سال، حداقل حقوق و مزایا را تعیین می‌کند و به این صورت می توان مبلغ حقوق را به صورت دستمزد ساعتی یا دستمزد روزانه در قرراداد ثبت کنید.

8. تعطیلات نیز باید در زمان تنظیم قرارداد کار موقت را مشخص شود و مرخصی‌های هفتگی و سالانه مطابق قانون کار اعلام شود. در این صورت، روز جمعه، روز تعطیل هفتگی با مزد است.

9. مرخصی کارگر نیز باید در متن قرارداد کار مدت معین قید شود؛ مرخصی‌های کارگر مانند مرخصی استحقاقی نیز مطابق مقررات قانون کار اعلام شود.

10. مورد بعدی شرح تعهدات کارفرما و کارگر در زمان تنظیم قرارداد کار موقت است. باید جزئیات تعهداتی که کارفرما و کارپذیر (کارگر ، کارمند) بر عهده دارند در تنظیم قرارداد کار موقت یا قرارداد کار با مدت معین تعیین شود. هر چیزی که دو طرف قرارداد در مورد آن توافق کرده‌اند، باید روشن و بدون ابهام در متن فرم قرارداد کار موقتنوشته شود. 

اکتفا کردن به توافق شفاهی هردوطرف مخصوصا کارگر را دچار مشکلات مالی و حقوقی خواهد کرد.

11. نسخه‌های با یک متن از قرارداد در زمان تنظیم قرارداد کار موقت تنظیم شود. یک نسخه از آن نزد کارفرما باقی می‌ماند. یک نسخه به کارگر تحویل داده می‌شود و در صورت وجود یک نسخه به تشکل کارگری تحویل داده می‌شود و یک نسخه نیز توسط کارفرما به اداره کار و رفاه اجتماعی ارائه می شود. البته معمولا دو نسخه و هر کدام برای کارگر و کارفرما تنظیم می شود.

5 - قرارداد کار موقت چیست؟

در قرارداد کار موقت یا قرارداد مدت معین، تاریخ شروع و پایان آن از همان ابتدا و در زمان امضای قرارداد تعیین می‌شود و مدت قرارداد کارفرما حق فسخ قرارداد را جز در مواردی خاص، ندارد.