labor-department-complaint-system

عدم ارائه قرارداد کتبی و یا نداشتن دانش کافی، باعث تضییع حق و حقوق کارگران می شود و تنها راه ثبت شکایت تا قبل از راه اندازی سامانه شکایت اداره کار، مراجعه به اداره کار و ثبت شکایت بود که هم کاری زمان بود و هم باعث ازدحام و شلوغی در آن اداره می شد

گروه: سامانه جامع روابط کار    تاریخ انتشار: دوشنبه یکم آبان 1402    نویسنده: رحیم سعیدی    تعداد بازدید: 584   
فهرست Contents

1 - انجام مراحل ثبت شکایت در سامانه شکایت اداره کار

مرحله بعد پنجره ای است که باید مشخصات خود را بصورت کامل و درست وارد کنید.

مرحله بعد باید ثبت شکایت با انتخاب ارگان مورد نظر و موضوع و شرح شکایت ثبت شود.

برای ثبت شکایت، گزینه ثبت مورد را انتخاب کنید و مراحل را انجام دهید. در مرحله آخر کد رهگیری که سامانه به شما می دهد نگهدارید، چون در مراحل پیگیری و اطلاع از نتیجه  به آن نیاز خواهید داشت.

برای پیگیری شکایت روی گزینه دوم صفحه یعنی پیگیری موارد کلیک کنید، روی پرونده کلیک کنید یا از قسمت جستجو با تایپ کدرهگیری از وضعیت شکایت خود مطلع شوید.

2 - معرفی سامانه شکایت اداره کار

با آدرس اینترنتی pm.mcls.gov.ir وارد سایت وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی خواهیم شد. از سربرگ سامانه جامع پاسخگویی به شکایات، مراحل انجام شکایت با تایید قوانین سایت شروع می شود. درصفحه بعدی امکان انتخاب ارگان های مختلف از جمله وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، سازمان بهزیستی، سازمان فنی و حرفه ای، سازمان تامین اجتماعی، بانک رفاه کارگران، صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستائیان و عشایر، صندوق بازنشستگی کشور و صندوق کارآفرینی امید وجود دارد. با انتخاب هر کدام ابتدا باید ثبت نام نموده و مراحل را طی کنید.

سامانه شکایت اداره کار به آدرس zrm.mcls.gov.ir نیز وارد صفحه می شود که نیاز به ثبت نام دارد و برای این کار مانند بسیاری از سایت ها با ثبت نام و نام خانوادگی و رمز عبور، کد فعال سازی دریافت خواهید نمود. 

3 - تنظیم قرارداد اداره کار

در مقالات پیشین ذکر کردیم که یک قرارداد کتبی و کامل لازمه شروع هر کاری است. بر طبق ماده 10 قانون اداره کار، در قرارداد کتبی باید تاریخ استخدام و انعقاد قرارداد، مدت قرارداد، شیوه پرداخت حقوق و شرایط پرداخت آن، میزان حقوق پرداختی، مقررات مربوط به ساعات کار، محل انجام کار ، عنوان شغلی و شرح وظایف ، قوانین و شرایط تعطیلات ، شرایط محرمانگی و عدم افشای اطلاعات شرکت، قواعد و قوانین شرکت، تمدید قرارداد، شرایط و نحوه تسویه حساب و موارد دیگر که با توجه به عرف یا عادت شغل و محل آن متفاوت می باشد ذکر شود. درقرارداد مورد تایید اداره کار باید بیمه، مرخصی کارگر، تعطیلات کارگر، پرداخت حق اولاد به کارگر، حق مسکن و بن کارگری، حق ماموریت و تسویه حساب و خروج مشخص باشد.

 اگر هرکدام از این موارد مغفول بماند و یا قراردادی بین کارگر و کارفرما صورت نگیرد یا قرارداد به صورت شفاهی انجام شود و به جزئیات توجهی نشود، به راحتی کارگر متضرر خواهد شد و ادامه کار در کارگاه نیز با مشکل مواجه می شود. ماده 7 قانون کار، در تعریف قرارداد کار چنین تعریف کرده  که قرارداد کار، عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر، در قبال دریافت حق‌ السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌ موقت، برای کارفرما، انجام می‌ دهد. 

کارگر بدون داشتن قرارداد کتبی و در صورت عدم دریافت حقوقش طبق توافق شفاهی صورت گرفته، می تواند از کارفرما شکایت نماید، ماده 7 قانون کار، قرارداد کار شفاهی را نیز معتبر می داند. سند رسمی مکتوب مانند قرارداد کار، در طرح دعاوی و شکایات در محاکم، نقش مهمی در اثبات ادعای مدعی دارد و می تواند، مسیر را برای رسیدن او به حقوقش هموار تر کند.

اما، اگر کارگری، به هر دلیل، اقدام به انعقاد قرارداد کار مکتوب، نکرد، باید از نحوه شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار، مطلع باشد تا حق کارگر بدون قرارداد، ضایع نشود و بتواند، از کارفرمای در صورت عدم پرداخت حقوق خود، شکایت کند.

مدارک مورد نیاز برای اثبات توافق برای انجام کار در کارگاه، استشهادیه کتبی از همکاران یا اهالی محل کار که حاضر به حضور در جلسه رسیدگی و شهادت هستند، لیست سوابق بیمه رد شده توسط کارفرما، پرینت برگه ورود و خروج به شرکت یا دستگاه ثبت ساعت، پرینت واریزی های حساب کارگر از سمت کارفرما، پرینت پیامک های رد و بدل شده میان کارگر و کارفرما درباره مسائل کاری و هر مدرک دیگری که رابطه کارگر و کارفرما را اثبات کند می باشد.

4 - سامانه شکایت اداره کار

هرکدام از مواردی که در قرارداد مورد تایید اداره کار ذکر نشود و به آن عمل نشود می تواند مشکلات زیادی را برای کارگر یا کارفرما ایجاد نماید. عدم ذکر یا عمل به هرکدام از این موارد می تواند به اهمال کاری کارفرما و نپرداختن حقوق کارگر منجر شود. کارگر می تواند برای دریافت حقوق خود به سامانه شکایت اداره کار مراجعه نماید یا از طریق دفترهای پیشخوان دولت شکایت خود را ثبت و پیگیری نماید. 

عدم وجود یک قرارداد جامع یا شروع کار بدون قرارداد در بیشتر موارد باعث ایجاد اختلاف بین کارگر و کارفرما می شود و در این بین کارگران چون از حقوق خود اطلاع ندارند یا از اخراج شدن و عدم دریافت باقی حقوق خود واهمه دارند، شرایط را هرچند سخت و غیرقانونی تحمل می کنند. اما وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی قوانینی وضع نموده تا از ضایع شدن حقوق کارگر جلوگیری نماید و دانستن این موارد بسیار ضروری است.