unemployment-insurance-1402

بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی، به افرادی که بدون میل و اراده شخصی، شغل خود را از دست داده اند بیکار گفته می شود و مبلغی به عنوان بیمه بیکاری تعلق می گیرد.

گروه: بیمه بیکاری    تاریخ انتشار: پنج شنبه بیست و هفنم مهر 1402    نویسنده: رحیم سعیدی    تعداد بازدید: 61   
فهرست Contents

1 - مدت و میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری 1402

 الف – جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری؛ اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین، حداکثر 36 ماه و برای متأهلین یا متکلفین حداکثر 50 ماه، بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به این شرح می‌باشد:

1- از 6 ماه تا 24 ماه، برای مجردین 6 ماه و برای متاهلین یا متکفلین 12 ماه 

2- از 25 ماه تا 120 ماه، برای مجردین 12 ماه و برای متاهلین یا متکفلین 18 ماه 

3- از 121 ماه تا 180 ماه، برای مجردین 18 ماه و برای متاهلین یا متکفلین 26 ماه 

4- از 181 ماه تا 240 ماه، برای مجردین 26 ماه و برای متاهلین یا متکفلین 36 ماه 

5- از 241 ماه به بالا، برای مجردین 36 ماه و برای متاهلین یا متکفلین 50 ماه .

‌تبصره: 

الف- افراد مسن مشمول این قانون که دارای 55 سال سن و بیشتر هستند، تا زمانی که مشغول به کار نشده‌اند، می‌توانند تا رسیدن به سن‌بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.

ب- میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل 55% متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده است. به مقرری افراد متأهل یا‌متکفل، تا حداکثر 4 نفر از افراد تحت تکفل، به ازاء هر یک نفر، به میزان 10% حداقل دستمزد افزوده خواهد شد. در هر صورت، مجموع دریافتی‌مقرری ‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از 80% متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

ج - مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکاری قابل پرداخت می باشد.

متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده بیکار، برای محاسبه مقرری بیمه بیکاری؛ عبارت است از جمع کل دریافتی بیمه شده که به‌مأخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین 90 روز قبل از شروع بیکاری، تقسیم بر روزهای کار، و در مورد بیمه شدگانی که کارمزد دریافت می‌کنند، ‌آخرین مزد عبارت است از: جمع کل دریافتی بیمه شده که به مأخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین 90 روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر 90.

در‌صورتی که بیمه شده کارمزد، ظرف 3ماه مذکور، مدتی از غرامت دستمزد استفاده کرده باشد، متوسط مزدی که مبنای محاسبه غرامت دستمزد قرار‌گرفته، به منزله دستمزد ایام بیکاری تلقی شده و در محاسبه منظور خواهد شد.

2 - افراد تحت پوشش بیمه بیکاری1402

1 - همسر (‌زن یا شوهر)

2 - فرزندان دختر، تا زمانی که ازدواج نکرده اند و فاقد حرفه و شغل باشند.

3 - فرزندان پسر که سن آنان کمتر از هجده سال تمام باشد و یا فقط به تحصیل مشغول باشند و یا طبق نظر پزشک معتمد سازمان تأمین‌اجتماعی، از کارافتاده کلی باشند.

4 - پدر و مادر که سن پدر از (60) سال بیشتر باشد و یا طبق نظر پزشک معتمد سازمان تأمین اجتماعی از کارافتاده کلی باشند و در هر حال معاش‌آنان فقط توسط بیمه شده تأمین شود.

5 - خواهر و برادر تحت تکفل، در صورت داشتن شرایط مربوط به فرزندان دختر و پسر، مذکور در بندهای (2) و (3) 

3 - قانون بیمه بیکاری 1402

کلیه مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین کار و کار کشاورزی هستند، مشمول مقررات این قانون قرارمی گیرند. برطبق تبصره ماده 1 قانون بیمه بیکاری، صاحبان حرفه ها و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری، بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی و اتباع خارجی شامل مقررات این قانون نیستند.

حق بیمه بیکاری 1402 به میزان (3%) مزد بیمه شده است که بطور کامل، توسط کارفرما تأمین و پرداخت خواهد شد. مزد بیمه شده و نحوه تشخیص تعیین حق بیمه بیکاری، چگونگی وصول آن، تکلیف بیمه شده و کارفرما و همچنین نحوه رسیدگی به‌اعتراض، تخلفات و سایر مقررات مربوطه در این مورد، بر اساس ضوابطی است که برای حق بیمه سایر حمایتهای تأمین اجتماعی در قانون و مقررات‌ تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است.

4 - شرایط قطع بیمه بیکاری1402

1.بیمه شده مجددا مشغول به کار شود.

2.بیمه شده بیکار، شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی را نپذیرد.

3.بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه بازگردد.

4.بیمه شده بیکار، بدون عذر موجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی خودداری نماید.

5.مدت زمان دریافت مقرری بیکاری تمام شود.

6.بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود.

7.بیمه شده فوت کند.

5 - شرایط بیمه بیکاری و نامه عدم نیاز کارفرما1402

برای دریافت بیمه بیکاری، باید کارفرما طی یک معرفی‌نامه، علت بیکار شدن بیمه‌شده را بیان کند. تاریخ مندرج در این معرفی‌نامه، باید یک روز پس از پایان قرارداد، یعنی آخرین روز ذکر شده در لیست بیمه باشد. با رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، کارگرانی که به صورت دائم مشغول به کار بوده اند، برای دریافت بیمه بیکاری به نامه عدم نیاز، احتیاجی ندارند.

6 - شرایط لازم برای دریافت بیمه بیکاری1402

1.مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشد.

2.دارای حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشد.

3.مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشد.

4.تبعه کشورهای خارجی نباشد.

5.جزو صاحبان مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباد.

7 - اقدامات لازم برای دریافت بیمه بیکاری1402

بیمه شده بیکار، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر تا30 روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگاه مربوطه اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود و یا کار مشابه به آن اعلام نماید.