unemployment-insurance

بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی، به افرادی که بدون میل و اراده شخصی، شغل خود را از دست داده اند بیکار گفته می شود و مبلغی به عنوان بیمه بیکاری تعلق می گیرد. برای این که شخص بیکار بتواند از این بیمه استفاده کند، باید تحت پوشش تامین اجتماعی باشد. شخص بیکار که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی است و بدون میل و اراده خود بیکار شده، در صورت معرفی به وسیله واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اثبات شرایط قانونی به نسبت سوابق پرداخت حق بیمه، می تواند از بیمه بیکاری استفاده نماید.

گروه: بیمه بیکاری    تاریخ انتشار: چهارشنبه هفدهم آبان 1402    نویسنده: الناز جوانمردی    تعداد بازدید: 44   
فهرست Contents

1 - آیا استفاده نکردن از بیمه بیکاری در بازنشستگی موثر است؟

مطابق قوانین و مقررات کار و تأمین اجتماعی، دریافت مقرری بیکاری در سابقه بیمه هیچ تأثیری ندارد. مدت زمانی که کارگر این بیمه را دریافت می‌کند، جزو سوابق بیمه او به حساب می آید. همچنین، افرادی که طبق قانون بیکار شناخته ‌شوند، در صورت اعلام واحد کسب‌وکار خود برای استخدام نیروی جدید، در اولویت بازگشت به کار قرار می‌گیرند. طبق قوانین، در زمان دریافت مقرری بیکاری، عیدی و پاداش پرداخت نخواهد بود.

یک نکته مهم درباره شرایط گرفتن بیمه بیکاری وجود دارد و با مبلغ مستمری بازنشستگی مرتبط است. به‌طورکلی، برای تعیین مستمری بازنشستگی حقوق یا دستمزد افراد، 2 سال آخر اشتغال در نظر گرفته می‌شود و چون معمولا مبلغ بیمه بیکاری از حقوق دریافتی افراد کمتر است، احتمال دارد که این موضوع در محاسبه مستمری بازنشستگی تأثیر منفی بگذارد. در نتیجه، توصیه می‌شود که اگر میزان مقرری بیکاری از حقوق دریافتی در زمان اشتغال کمتر است و در 2 سال منتهی به بازنشستگی هستید، ابتدا بررسی های لازم و دقیق انجام دهید و سپس به دریافت بیمه بیکاری اقدام نمایید.

2 - چند بار می توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

طبق قانون بخشنامه بیمه بیکاری، هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد دفعات دریافت مستمری بیکاری وجود ندارد. در صورتی که شرایط ذکر شده در قسمت چه کسانی می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند؟ را داشته باشید می توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید.

از نظر قانون، هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری و فاصله بین تعداد دفعات استفاده از آن وجود ندارد. کارگر پس از هر بار شروع به کار، باید درخواست قطع بیمه بیکاری بدهد. در صورتی که پس از سپری شدن مدت زمانی، دوباره بیکار شود می‌تواند مجددا، درخواست دریافت مستمری بیکاری بدهد. شرایط دریافت بیمه بیکاری برای هر بار استفاده دقیقا شبیه به شرایط دریافت آن در دفعه اول است.

3 - چه کسانی نمی توانند بیمه بیکاری دریافت کنند؟

1.مشاغل آزاد

2.کسانی که بیمه اختیاری دارند

3.افراد بازنشسته و از کار افتاده

4.اتباع خارجی

4 - چه کسانی می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند؟

بیمه بیکاری به تمام افراد بیکار تعلق نمی‌گیرد و برای دریافت این مقرری باید شرایط تعیین‌شده در قانون را داشته باشید. به صورت کلی، افرادی که شرایط زیر را دارند مشمول دریافت مقرری بیمه کاری هستند:

1.افرادی که بدون اراده خود از کار بیکار شده‌ باشند.

2.کارگران فصلی که در میانه فصل از کار اخراج شدند.

3.افرادی که تابعیت کشورهای دیگر را نداشته باشند.

4.اشخاصی که حق بیمه آنها برای یک سال پرداخت شده باشد.

5.کسانی که حداقل 6 ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی دارند.

6.اشخاصی که مستمری بگیر و بازنشسته نباشند.

7.فردی که بر اثر حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل و یا زلزله بیکار شده باشد.

8.صاحبان کسب‌و‌کار و مشاغل آزاد که به صورت اختیاری بیمه نشده باشند.

9.سربازی که قبل از سرباز شدن مشغول به کار بوده و بعد از اتمام سربازی، کارفرما از قبول آن خودداری کند. با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه افراد بیکار استفاده کند.

10.افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار، در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

5 - مدت و میزان بیمه بیکاری

کل مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری؛ اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین، حداکثر 36 ماه و برای متأهلین یا متکلفین حداکثر 50 ماه، بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به این شرح می‌باشد:

1- از 6 ماه تا 24 ماه، برای مجردین 6 ماه و برای متاهلین یا متکفلین 12 ماه 

2- از 25 ماه تا 120 ماه، برای مجردین 12 ماه و برای متاهلین یا متکفلین 18 ماه 

3- از 121 ماه تا 180 ماه، برای مجردین 18 ماه و برای متاهلین یا متکفلین 26 ماه 

4- از 181 ماه تا 240 ماه، برای مجردین 26 ماه و برای متاهلین یا متکفلین 36 ماه 

5- از 241 ماه به بالا، برای مجردین 36 ماه و برای متاهلین یا متکفلین 50 ماه .

‌تبصره: 

الف- افراد مسن مشمول این قانون که دارای 55 سال سن و بیشتر هستند، تا زمانی که مشغول به کار نشده‌اند، می‌توانند تا رسیدن به سن‌بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.

ب- میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل 55% متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده است. به مقرری افراد متأهل یا‌متکفل، تا حداکثر 4 نفر از افراد تحت تکفل، به ازاء هر یک نفر، به میزان 10% حداقل دستمزد افزوده خواهد شد. در هر صورت، مجموع دریافتی‌مقرری ‌بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از 80% متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

ج - مقرری بیمه بیکاری از روز اول بیکاری قابل پرداخت می باشد.

متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده بیکار، برای محاسبه مقرری بیمه بیکاری؛ عبارت است از جمع کل دریافتی بیمه شده که به‌مأخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین 90 روز قبل از شروع بیکاری، تقسیم بر روزهای کار، و در مورد بیمه شدگانی که کارمزد دریافت می‌کنند، ‌آخرین مزد عبارت است از: جمع کل دریافتی بیمه شده که به مأخذ آن حق بیمه دریافت شده در آخرین 90 روز قبل از شروع بیکاری تقسیم بر 90.

در‌صورتی که بیمه شده کارمزد، ظرف 3ماه مذکور، مدتی از غرامت دستمزد استفاده کرده باشد، متوسط مزدی که مبنای محاسبه غرامت دستمزد قرار‌گرفته، به منزله دستمزد ایام بیکاری تلقی شده و در محاسبه منظور خواهد شد.