conditions-for-receiving-unemployment-insurance

ایران در میان کشورهای خاورمیانه، سومین کشوری است که برای افراد تحت پوشش قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، بیمه بیکاری تعریف و تعیین کرده است.

گروه: بیمه بیکاری    تاریخ انتشار: یک شنبه چهاردهم آبان 1402    نویسنده: رحیم سعیدی    تعداد بازدید: 44   
فهرست Contents

1 - قانون بیمه بیکاری

rgtrtert

2 - ثبت نام در سامانه جامع روابط کار

اگر تا به حال در این سامانه ثبت نام نکرده اید، می توانید این مراحل را انجام دهید:

1.پس از وارد شدن به صفحه اصلی سامانه جامع روابط کار، بر روی ایجاد حساب کاربری کلیک کنید تا وارد مراحل ثبت نام شوید.

/

2.در صفحه بعد، روش های گوناگون احراز هویت آنلاین نمایش داده شده است. باید اولین گزینه موجود با عنوان احراز هویت الکترونیکی را انتخاب نمایید. 

/

3.برای انجام احراز هویت الکترونیکی سامانه روابط کار، باید اطلاعات اولیه خود را به صورت دقیق و کامل وارد نموده و ارسال کنید. در اولین قسمت مشخص کنید که کارگر، کارفرما حقیقی یا کارفرما حقوقی هستید. گزینه مورد نظر را تیک بزنید، کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه تان را در کادرهای مربوطه وارد کنید و گزینه ارسال را کلیک کنید.

/

4. در این مرحله باید اطلاعات تکمیلی خود را ثبت کنید. در آخر، یک کد تایید بر روی شماره تلفن همراهی که در بخش قبل وارد کرده اید و باید متعلق به خود شما باشد، فرستاده می شود. این کد را در جای مشخص شده تایپ کنید. یک شماره شبای مرتبط با کد ملی خود هم در کادر مربوط بنویسید. در صورت وجود کد تخفیف، آن را در جایگاه خود بنویسید و گزینه ارسال را بزنید.

/

5.مرحله بعد، صفحه پرداخت است. باید در این قسمت، اطلاعات یکی از کارت های بانکی فعال را که دارای رمز پویاست وارد کنید و هزینه احراز هویت آنلاین را بپردازید. بعد از نوشتن تمام اطلاعات مورد نیاز، بر روی گزینه پرداخت، کلیک کنید تا هزینه پرداخت شود.

/

6.پیامی با  این مضمون که نام کاربری و گذرواژه بعد از بررسی برای شما ارسال می گردد، برای شما ارسال خواهد شد. اگر تمام مراحل ثبت نام را به درستی انجام داده باشید و اطلاعات خواسته شده را به صورت دقیق ثبت کرده باشید، نام کاربری و گذرواژه بر روی شماره موبایلی که در هنگام ثبت نام، نوشته اید، ارسال می شود. 

3 - آیا استفاده نکردن از بیمه بیکاری در بازنشستگی موثر است؟

مطابق قوانین و مقررات کار و تأمین اجتماعی، دریافت مقرری بیکاری در سابقه بیمه هیچ تأثیری ندارد. مدت زمانی که کارگر از بیمه بیکاری استفاده می‌کند، جزو سوابق بیمه او به حساب می آید. همچنین، افرادی که طبق قانون بیکار شناخته ‌شوند، در صورت اعلام واحد کسب‌وکار، برای استخدام نیروی جدید، در اولویت قرار می‌گیرند. طبق قوانین، در زمان دریافت مقرری بیکاری، سازمان تأمین اجتماعی موظف به پرداخت عیدی و پاداش نخواهد بود.

نکته مهمی درباره شرایط گرفتن بیمه بیکاری وجود دارد و به مبلغ مستمری بازنشستگی مربوط می‌شود. به‌طورکلی، برای تعیین مستمری بازنشستگی حقوق یا دستمزد افراد در 2 سال آخر اشتغال در نظر گرفته می‌شود و چون معمولا مبلغ بیمه بیکاری از حقوق دریافتی افراد کمتر است، احتمال دارد که این موضوع در محاسبه مستمری بازنشستگی تأثیر منفی بگذارد. در نتیجه، توصیه می‌شود که اگر میزان مقرری بیکاری از حقوق دریافتی در زمان اشتغال کمتر است و در 2 سال منتهی به بازنشستگی هستید، ابتدا بررسی های لازم و دقیق انجام دهید و سپس به دریافت بیمه بیکاری اقدام نمایید.

4 - فاصله بین دو بیمه بیکاری چند سال است؟

از لحاظ قانونی، هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری و فاصله بین تعداد دفعات استفاده از آن وجود ندارد. کارگر، پس از هربار شروع به کار، باید درخواست قطع بیمه بیکاری بدهد. در صورتی که پس از سپری شدن مدت زمانی، دوباره بیکار شود  دوباره می تواند درخواست دریافت مستمری بیکاری بدهد. شرایط دریافت بیمه بیکاری برای هر بار استفاده مانند شرایط دریافت آن در دفعه اول است.

5 - چند بار می توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

طبق قانون بخشنامه بیمه بیکاری، هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد دفعات دریافت مستمری بیکاری وجود ندارد. در صورتی که شرایط ذکر شده در قسمت چه کسانی می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند؟ را داشته باشید می توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید.

6 - شرایط دریافت بیمه بیکاری برای کارگران روز مزد

کارگران روزمزد در صورتی که از بیمه برخوردار نباشند، مشمول دریافت بیمه بیکاری نخواهند بود. این بیمه تنها به شاغلینی تعلق می گیرد که کارفرما حق بیمه آنها را پرداخت کرده باشد.

7 - فرصت اعلام بیکاری به سازمان تامین اجتماعی

بر اساس بند ب ماده 6 این قانون، بیمه شدگان برای دریافت مقرری بیمه بیکاری باید تا حداکثر 30 روز از تاریخ بیکاری خود، موضوع را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال مجدد به کار تخصصی خود یا مشابه آن اعلام نمایند.

8 - چه کسانی نمی توانند بیمه بیکاری دریافت کنند؟

1.کسانی که بیمه اختیاری دارند

2.مشاغل آزاد

3.اتباع خارجی

4.افراد بازنشسته و از کار افتاده

9 - چه کسانی می توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند؟

بیمه بیکاری به تمام افراد بیکار تعلق نمی‌گیرد و برای دریافت این مقرری، شخص بیکار شده، باید شرایط تعیین‌شده در قانون را داشته باشد. افرادی که شرایط زیر را دارند؛ مشمول دریافت مقرری بیمه کاری هستند:

1.افرادی که بدون اراده خود از کار بیکار شده‌ باشند.

2.اشخاصی که حق بیمه آنها برای یک سال پرداخت شده باشد.

3.افرادی که تابعیت کشورهای دیگر را نداشته باشند.

4.فردی که بر اثر حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل و یا زلزله بیکار شده باشد.

5.اشخاصی که مستمری بگیر و بازنشسته نباشند.

6.صاحبان کسب‌و‌کار و مشاغل آزاد که به صورت اختیاری بیمه نشده باشند.

7.کسانی که حداقل 6 ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی دارند.

8.کارگران فصلی که در میانه فصل از کار اخراج شدند.

9.سربازی که قبل از سرباز شدن مشغول به کار بوده و بعد از اتمام سربازی، کارفرما از قبول آن خودداری کند. با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه افراد بیکار استفاده کند.

10.افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار، در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درصورتی‌که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.