get-unemployment-insurance

طبق قانون کار و تامین اجتماعی، به افرادی که بدون میل و اراده شخصی، شغل خود را از دست داده اند، مبلغی به عنوان بیمه بیکاری تعلق می گیرد.

گروه: بیمه بیکاری    تاریخ انتشار: یک شنبه سی ام مهر 1402    نویسنده: رحیم سعیدی    تعداد بازدید: 119   
فهرست Contents

1 - نکاتی درباره دریافت بیمه بیکاری

کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل کار اخراج گردیده و بیکاری آنها بلا اراده تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مثل سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی بیکار شده باشند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان خاص ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شده باشند، با رعایت سایر شرایط مقرر، می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت نمایند. بیمه شدگان، باید در دوره های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات کار و اموراجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می شود، شرکت کرده و هر دو ماه یک بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تأمین اجتماعی ارائه نمایند.

در صورتی که بیکاران دارای قرارداد کار با مدت معین، براساس رأی مراجع حل اختلاف در اثنای مدت قرارداد اخراج شده باشند، مشمول استفاده از بیمه بیکاری هستند.

افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده اند. با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

اگر پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شده ای، مشخص شود که بیکاری بیمه شده، با اراده شخص خودش بوده، بیمه شده باید وجوه دریافتی به عنوان مقرری بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی بازگرداند. همچنین بیمه شدگانی که با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی، به کار قبلی خود باز می گردند نیز، باید مبالغ دریافتی را به تأمین اجتماعی بازگردانند.

بیکار شدگانی که مطابق مقررات قانون کار و بنا به آراء صادره از مراجع حل اختلاف مقرر در این قانون، به دلیل قصور در انجام وظایف محوله و یا نقض آیین نامه های انضباطی کارگاه، توسط کارفرما اخراج شده باشند، مستحق دریافت مقرری بیمه بیکاری نخواهند بود.

مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری، جزء سوابق پرداخت حق بیمه بیمه شده محسوب خواهد شد.

اگر بیمه شده بیکار، اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و با وجود اشتغال مجدد، همچنان مقرری بیمه بیکاری دریافت کند، باید مقرری دریافتی از زمان اشتغال را به تأمین اجتماعی بازگرداند.

مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری بیمه شده، پرداخت می شود.

2 - ثبت نام بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری، باید به سامانه جامع روابط کار مراجعه نمایید. متقاضیان ابتدا باید در دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت شوند و در مرحله بعد، از طریق سامانه جامع کار، ثبت‌نام نمایند. مراحل ثبت درخواست در این سامانه بسیار ساده است. برای ثبت نامه به مقاله سامانه جامع روابط کار مراجعه نمایید.

3 - شرایط بیمه بیکاری و نامه عدم نیاز کارفرما

برای دریافت بیمه بیکاری باید کارفرما طی یک معرفی‌نامه، علت بیکار شدن بیمه‌شده را بیان کند. تاریخ مندرج در این معرفی‌نامه، باید یک روز پس از پایان قرارداد، یعنی آخرین روز ذکر شده در لیست بیمه باشد. با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، کارگرانی که به صورت دائم مشغول به کار بوده اند، برای دریافت بیمه بیکاری به نامه عدم نیاز، احتیاجی ندارند.

4 - شرایط قطع بیمه بیکاری

.بیمه شده مجددا مشغول به کار شود.

بیمه شده بیکار، شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی را نپذیرد.

بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه بازگردد.

بیمه شده بیکار، بدون عذر موجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی خودداری نماید.

مدت زمان دریافت مقرری بیکاری تمام شود.

بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود.

بیمه شده فوت کند.

5 - مدت دریافت بیمه بیکاری

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شده واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه بستگی دارد. در هر صورت، مدت آن از 36 ماه برای بیمه شدگان مجرد و 50 ماه برای بیمه شدگان متأهل و متکفل بیشتر نخواهد بود.

6 - شرایط لازم برای دریافت بیمه بیکاری

مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند.

دارای حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند.

مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند.

تبعه کشورهای خارجی نباشند.

جزو صاحبان مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشد.

7 - اقدامات لازم برای دریافت بیمه بیکاری

بیمه شده بیکار، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر تا30 روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی حیطه کارگاه اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خودش و یا کار مشابه آن اعلام نماید.