Supreme-Labor-Council

یکی از مهمترین نهادهایی که مطابق با قانون کار و در حمایت از حقوق کارگران در کشور ما ایجاد شده شورای عالی کار است که طبق فصل ده قانون کار، قوانین 167 تا 170 به این نهاد پرداخته است.

گروه: حقوق و دستمزد    تاریخ انتشار: دوشنبه بیست و دوم آبان 1402    نویسنده: الناز جوانمردی    تعداد بازدید: 40   
فهرست Contents

1 - بخشنامه افزایش حقوق شورای عالی کار

یکی از مهم ترین وظایف شورای عالی کار مطابق قانون کار؛ به عنوان مرجع سیاست گذار در زمینه اشتغال و روابط کارگران و کارفرمایان تعیین شده است، تدوین بخشنامه افزایش حقوق است و برای حمایت از کارگران مقرر شده است. بر اساس ماده 41 قانون کار، شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید:

1 – حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود.

2 – حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده رامورد توجه قرار دهد، باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانواده ، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود را تامین نماید.

تبصره 1

کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری

کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت ننمایند و در صورت تخلف، ضامن تأدیه مابه التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می باشند.

تعریف کارگر طبق ماده 2

کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.

تعریف کارفرما طبق ماده 3

کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانیکه عهده دار اداره کار کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.

تعریف کارگاه طبق ماده 4

کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار م یکند، از قبیل موسسات صنعتی، کشاورزی، معدنی، ساختمانی، ترابری، مسافربری، خدماتی، تجاری، تولیدی، اماکن عمومی و امثال آنها. کلیه تاسیساتی که به اقتضای کار متعلق به کارگاه اند، از قبیل نمازخانه، ناهارخوری، تعاونیها، شیرخوارگاه، مهدکودک، درمانگاه، حمام، آموزشگاه حرفه ای، قرائت خانه، کلاسهای سواد آموزی و سایر مراکز آموزشی و اماکن مربوط به شورا و انجمن اسلامی و بسیج کارگران، ورزشگاه و وسایل ایاب و ذهاب و نظایر آنها جزء کارگاه می باشند.

2 - اعضای شورای عالی کار

بر اساس ماده 167 قانون کار ، اعضای شورای عالی کار عبارتند از :

الف- وزیر کار و امور اجتماعی که ریاست شورا را به عهده خواهد داشت؛

ب - دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیأت وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورای عالی صنایع انتخاب خواهد شد؛

ج - سه نفر از نمایندگان کارفرمایان ( یک نفر از بخش کشاورزی ) به انتخاب کارفرمایان؛

د - سه نفر از نمایندگان کارگران ( یک نفر از بخش کشاورزی ) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار؛ بنابراین، شورای عالی کار از افراد نام برده در فوق تشکیل خواهد شد که به استثنای وزیر کار و امور اجتماعی، بقیه اعضای آن برای مدت دو سال تعیین و انتخاب می گردند که البته انتخاب مجدد آنها بلامانع می باشد. 

تبصره 

هر یک از اعضاء شرکت کننده در جلسه دارای یک رای خواهند بود.

ماده168

شورای عالی کار هر ماه حداقل یک بار تشکیل جلسه می دهد. در صورت ضرورت ، جلسات فوق العاده به دعوت رئیس و یا تقاضای سه نفر از اعضای شورا تشکیل می شود جلسات شورا با حضور هفت نفر از اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.

3 - محل دبیرخانه شورای عالی کار

محل دبیرخانه شورای عالی کار در وزارت کار و امور اجتماعی قرار دارد که مسئول دبیرخانه شورای عالی کار به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب شورای عالی کار انتخاب می شود و به عنوان دبیر شورای عالی کار ، بدون داشتن حق رأی، در جلسات شورای عالی کار شرکت خواهد کرد .

ماده 169

شورای عالی کار دارای یک دبیرخانه دائمی است. کارشناسان مسائل کارگری و اقتصادی و

اجتماعی و فنی دبیرخانه، مطالعات مربوط به روابط و شرایط کار و دیگر اطلاعات موردنیاز

را تهیه و در اختیار شورایعالی کار قرار م یدهند.

تبصره 1

محل دبیرخانه شورایعالی کار در وزارت کار و امور اجتماعی است. مسئول دبیرخانه به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی وتصویب شورایعالی کار انتخاب م یشود، که به عنوان دبیر شورا، بدون حق رای در جلسات شورایعالی کار شرکت خواهد کرد.

ماده 170

دستورالعملهای مربوط به چگونگی تشکیل ونحوه اداره شورایعالی کار و وظائف دبیرخانه شورا و همچنین نحوه انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل کارگران و کارفرمایان در شورایعالی کار به موجب مقرراتی خواهد بود که حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط وزیر کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

4 - ساختار شورای عالی کار

براساس ماده 168 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی کار حداقل هر ماه یک بار تشکیل جلسه می دهد. در صورت ضرورت، جلسات فوق العاده نیز به دعوت رییس و یا تقاضای سه نفر از اعضای شورای کار تشکیل خواهد شد. جلسات شورای عالی کار با حضور هفت نفر از اعضای شورا رسمیت می یابد و تصمیمات آن با اکثریت آراء معتبر

خواهد بود.که این شورا بخشنامه هایی در زمینه مسائل حقوق کار صادر می کند و از جمله آنها می توان به بخشنامه شورای عالی کار در خصوص افزایش حقوق اشاره نمود .

همچنین در رابطه با ساختار و سازمان این شورا لازم به ذکر است که شورای عالی کار دارای یک دبیرخانه دایمی است که کارشناسان مسائل کارگری و اقتصادی و اجتماعی و فنی دبیرخانه ، مطالعات مربوط به روابط و شرایط کار و دیگر اطلاعات مورد نیاز را تهیه و در اختیار شورای عالی کار قرار می دهند .

5 - شورای عالی کار چیست ؟

فصل دهم قانون کار، درباره تشکیل شورای عالی کار است، بر اساس ماده 167 قانون کار: در وزارت کار و امور اجتماعی شورایی به نام شورای عالی کار تشکیل می شود. وظیفه شورا انجام کلیه تکالیفی است که به موجب این قانون و سایر قوانین مربوطه به عهده آن واگذار شده است، که به طور کلی می توان وظیفه اساسی و اصلی شورای عالی کار را اتخاذ تدابیر و تدوین دستور العمل ها، براساس سیاست های کار و اشتغال بنا بر قانون کار و دیگرموازین حقوقی تعریف کرد.