salary-table-1403

جزئیات حقوق در جدول حقوق و دستمزد1403 در فیش حقوق اداره کار آمده است. فیش حقوقی یک سند است که تمام مواردی که حقوق یک ماه کارگر را می سازد و در یک دوره زمانی مشخص صادر می شود.

گروه: حقوق و دستمزد    تاریخ انتشار: یک شنبه سی ام مهر 1402    نویسنده: رحیم سعیدی    تعداد بازدید: 58   
فهرست Contents

1 - مالیات در جدول حقوق و دستمزد1403

بخشی از حقوق پرسنل کسر و به اداره امور مالیاتی پرداخت می شود. روش محاسبه مالیات به این صورت است: میزان حقوق پایه، حق مسکن، حق خواروبار، حق اولاد، اضافه کار، پاداش و ماموریت با هم جمع می شود و در نرخ تعیین شده توسط قوانین مالیاتی ضرب و از کل حقوق کسر می شود.

2 - حق بیمه در جدول حقوق و دستمزد1403

میزان بیمه‌ای که به اداره بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌شود شامل 20% کارفرمایی، 3% بیمه بیکاری، 7% سهم کارکنان است. مقدار 7% که مربوط به کارکنان می‌باشد، باید حقوق پایه، اضافه کار، حق مسکن و خواروبار را با هم جمع کرد و در نرخ 7% ضرب کرد و حاصل را از حقوق کارکنان کسر نمود.

3 - عیدی و پاداش در جدول حقوق و دستمزد1403

کلیه کار فرمایان باید به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل 60 روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی به هر یک از کارکنان در پایان هر سال نباید از معادل90 روز حداقل مزد روزانه قانونی همان سال بیشتر شود.

4 - نحوه محاسبه حق سنوات در جدول حقوق و دستمزد1403

نحوه محاسبه حق سنوات، در ماده 24 قانون کار، تعیین شده است که بر اساس آن، با خاتمه قرارداد کار در مواردی از جمله قرارداد کار معین یا قرارداد مدت موقت و یا مواردی همچون فوت، بازنشستگی یا از کارافتادگی، کارفرما باید به کارگری که به مدت یک سال یا بیشتر در کارگاه، مشغول به کار بوده است، به ازای هر سال کار متوالی یا متناوب، بر اساس آخرین حقوق پایه همان سال، معادل یک ماه حقوق، به عنوان حق سنوات یا مزایای پایان کار پرداخت کند.

در حال حاضر، علاوه بر حقوق ثابت کارگران، مزایا نیز، در تعیین مبلغ و میزان حق سنوات سالانه، موثر است و مواردی از قبیل حق مسکن، حق خواروبار و حق اولاد و غیره نیز در میزان حق سنوات پرداختی به کارگران، مورد محاسبه قرار می گیرند.

فرمول محاسبه سنوات هرسال یکسان است و فقط مختص به سال 1403 نیست و از حاصلضرب حقوق پایه در تعداد روزهای کارکرد و تقسیم آن در 365 روز بدست می آید. فرمول محاسبه سنوات 1403 در قانون کار:

سنوات = تعداد روزهای کارکرد * 365 روز / حقوق پایه

5 - حق سنوات در جدول حقوق و دستمزد1403

حق سنوات برای کسانی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند قابل پرداخت است. حق سنوات به ازای هر سال کاری محاسبه می شود و کارگرانی که کمتر از یک سال سابقه کاری دارند حق سنواتشان متناسب با مدتی که در کارگاه مشغول به کار بوده اند، محاسبه می شوند. 

6 - نحوه محاسبه پایه سنوات 1402

بر طبق بخشنامه حقوق و دستمزد، نحوه محاسبه این سنوات به این صورت است: مبلغی به صورت روزانه تحت عنوان پایه سنوات به کارگرانی که یک سال سابقه کاری دارند پرداخت می شود. نحوه محاسبه پایه سنوات با چند سال سابقه:

(تعداد روزهای کاری ماه×70,000) + حقوق پایه ماهانه اعلام‌شده در سال جاری =حقوق ماهانه در سال دوم

7 - پایه سنوات در جدول حقوق و دستمزد1403

پایه سنوات مبلغی است که به صورت ماهیانه به حداقل حقوق کارگرانی که بیش از یک سال در یک مجموعه مشغول به کار بوده اند تعلق می گیرد. این مبلغ هر ساله از طرف شورای عالی کار تغیین می شود و به عنوان جبران کمبود حقوق به کارگرانی که حداقل دستمزد  را می گیرند پرداخت می شود. 

8 - فوق العاده کاری در جدول حقوق و دستمزد1403

فوق العاده کاری شامل موارد متعددی است و هر کدام از فوق العاده کاری ها مبلغ معینی به حقوق می افزاید؛ مانند: سختی کار، محل خدمت، مناطق محروم، مدرک تحصیلی، تسهیلات زندگی، فوق العاده کاری ویژه و ... 

9 - اضافه کاری در جدول حقوق و دستمزد1403

اضافه کاری به ساعاتی که فرد بیش از ساعات مجاز تعیین شده توسط اداره کار؛ مشغول فعالیت در محل کار خود باشد، گفته می شود. معمولا مبلغ هر یک ساعت اضافه کاری دو برابر بیشتر از یک ساعت کار معمولی است. حداقل این مبلغ نیز هر ساله مشخص می شود. 

10 - حق عائله مندی در جدول حقوق و دستمزد1403

حق عائله مندی به افراد متأهل جدای حق فرزندان تعلق می گیرد و هر ساله مشخص می شود. این حق، در مورد کارگران، حق عائله مندی نیز نامیده شده است. اما، در مورد کارمندان و بازنشستگان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، متفاوت از حق عائله مندی می باشد.

11 - کمک هزینه خوار و بار در جدول حقوق و دستمزد1403

مبلغ کمک هزینه خوار و بار یا بن کارمندی سالانه مشخص می شود که می تواند یک بن کارت با این مبلغ باشد یا به شکل نقدی به حقوق اضافه شود. 

12 - حق اولاد در جدول حقوق و دستمزد1403

مبلغی با عنوان حق اولاد برای کارمندان متأهل در نظر گرفته می شود و به تعداد فرزندان، مبلغ معینی به حقوق شخص اضافه می شود.

13 - کمک هزینه مسکن در جدول حقوق و دستمزد1403

کمک هزینه مسکن را شورای عالی کار هر ساله تعیین می کند و مبلغ آن در تمامی مشاغل یکسان است.

14 - اصطلاحات جدول حقوق و دستمزد1403

حقوق ماهانه

حق مسکن(کمک هزینه مسکن)

حق اولاد(کمک هزینه فرزندان)

تعطیلات کاری

جمعه‌های کاری

اضافه کاری

هزینه غذا در فیش حقوقی

سختی کار

تشویقی درمان

کمک هزینه حمل و نقل