Prevent-worker-complaints

صحیح ترین و سریع ترین روش برای جلوگیری از شکایت کارگر از کارفرما، رعایت قانون کار است.

گروه: روابط کار    تاریخ انتشار: دوشنبه بیست و دوم آبان 1402    نویسنده: الناز جوانمردی    تعداد بازدید: 71   
فهرست Contents

1 - جلوگیری از شکایت کارگر با پرداخت کلیه حقوق و اخراج کارگر در صورت عدم انجام وظیفه

بر طبق ماده 27 قانون کار، اگر کارگر وظایف خود را که به طور واضح و دقیق در قرارداد آمده است، بعد از تذکرات شفاهی و کتبی به درستی انجام ندهد، کارفرما می‌تواند کارگر را اخراج کند. البته کارفرما باید حقوق معوقه و حق سنوات کارگر را بطور کامل بپردازد؛ در غیر این صورت کاگر برای دریافت آن می تواند از کارفرما شکایت کند.

2 - جلوگیری از شکایت کارگر با عدم درخواست کار بیش از حد معمول از کارگران

طبق ماده 51 قانون اداره کار، حداکثر ساعت کاری کارگران 8 ساعت است و تجاوز از این حد مگر در موارد استثنا خلاف قانون است. در بعضی مشاغل لازم است، در برخی از فصول سال ساعات کاری افزایش یابد و در برخی از فصول نیز کاهش پیدا کند. در این صورت ساعات کاری مطابق با توافق طرفین تعیین می شود، مجموع ساعات کاری در طول هفته نباید از 44 ساعت بیشتر باشد. ساعات کاری مازاد، اضافه کاری محسوب می شود و طبق قانون اداره کار باید مبلغ مشخصی برای هر ساعت تعیین و پرداخت شود. در در صورت عدم اجرای این مورد توسط کارفرما، کارگر می تواند علیه وی شکایت کند.

3 - جلوگیری از شکایت کارگر با عدم درخواست انجام کار در روزهای تعطیل از کارگران

طبق قانون کار، تعداد روزهای کاری در طول هفته 6 روز است و چنانچه کارفرما از کارگر بخواهد که روزهای تعطیل هم کار انجام دهد؛ باید حقوق و مزایای آن روز را نیز محاسبه نماید و به عنوان اضافه کاری به کارگر پرداخت کند.

4 - جلوگیری از شکایت کارگر با پرداخت حقوق و مزایا مطابق با قانون اداره کار

هیچ کارفرمایی اجازه ندارد، حقوق و مزایایی کمتر از قانون کار برای کارگران خود در نظر بگیرد؛ درصورت این پیش آمد کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند.

موضوع دیگر این که، در صورتی که شخصی در کارگاهی، تحت عنوان دوره کارآموزی مشغول به کار شود، این شرایط یک همکاری موقت یا قرارداد آزمایشی است و در طول مدت کارآموزی، کارگر و کارفرما می‌توانند در صورت صلاح دید؛ رابطه کاری را قطع کنند. حال اگر قطع همکاری از طرف کارفرما و بدون پرداخت حقوق دوره آزمایشی صورت گیرد، کارگر می تواند از کارفرمای شکایت کند، اما در صورتی که درخواست قطع همکاری از طرف کارگر باشد، تنها می‌تواند حقوق مدت زمانی را دریافت کند که در شرکت مشغول به کار بوده‌ است. معمولاً مدت قرارداد آزمایشی برای کارگران ساده حداکثر 1 ماه و برای کارگران دارای تخصص حداکثر 3 ماه است.

5 - جلوگیری از شکایت کارگر با پرداخت به موقع حقوق کارگران

پرداخت به موقع دستمزد و مزایای کارگر الزامی است و تعلل در پرداخت به موقع و یا عدم پرداخت؛ به معنی عدم رعایت قانون کار و تضییع حق کارگر است. در چنین شرایطی کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند.

6 - جلوگیری از شکایت کارگر با بیمه کردن کارگران

بیمه اجباری باید از سوی کارفرما برای کارگران اعمال شود تا کارگران بتوانند از مزایایی از جمله مستمری بازنشستگی و بیمه بیکاری استفاده کنند. کارفرما طبق قانون موظف است به محض شروع به کار کارگر، در پایان هر ماه لیست بیمه را براساس میزان حقوق و تعرفه تعیین شده؛ به تامین اجتماعی ارسال نماید. در صورتی که کارفرما از انجام این تکلیف امتناع کند کارگر می تواند، از کارفرما شکایت کند که دراین صورت کارفرما مورد تعقیب کیفری و موظف به پرداخت چندین برابر حق بیمه خواهد شد. اگر کارفرمایی بدون پرداخت حق بیمه کارگری را به خدمت بگیرد ضمانت اجرایی دارد.

7 - جلوگیری از شکایت کارگر با انعقاد قرارداد کار

عدم وجود قرارداد کتبی؛ همیشه مشکلاتی برای کارگر و کارفرما بوجود می آورد، به همین دلیل در قانون اداره کار، همیشه بر انعقاد یک قرارداد کامل کار، تاکید شده است. البته در قانون راه هایی وجود دارد که اگر کارگر هیچ قرارداد کار کتبی با کارفرما تنظیم نکرده باشد، در صورت عدم دریافت حقوق خود مطابق قانون اداره کار، از ناحیه کارفرما، از کارفرما شکایت کند. عدم انعقاد قرارداد در این شرایط برای کارفرما مشکل‌آفرین خواهد شد، چون پس از اثبات رابط کاری بین طرفین، اگر کارگر حقوق و مزایای خود را به شکل غیر واقعی بالا ببرد، کارفرما هیچ راهی برای اثبات حقانیت خود نخواهد داشت.

در صورت عدم وجود قرارداد کار، قانون کار کاملا از کارگر حمایت می کن است. قرارداد می‌تواند به صورت کتبی و یا شفاهی تعیین شود که بر اساس آن، کارگر موظف است در طول مدت تعیین شده، به ازای دریافت حقوق مشخص، برای کارفرما کار کند. اگر کارگر بتواند مدرک و یا سندی که نشان‌دهنده رابطه کاری او با کارفرما است را به دادگاه ارائه کند، با شکایت علیه کارفرما می تواند حقوق تضییع شده خود را دریافت نماید. کارگر با ارائه فیش حقوقی و یا معرفی یک شاهد می‌تواند کار در شرکت مربوطه را اثبات نماید.