comprehensive-system-of-labor-relations

سامانه جامع روابط کار برای استفاده از بیمه بیکاری طراحی شده است. در گذشته، اشخاصی که به هر دلیل بیکار شده بودند و قصد استفاده از بیمه بیکاری را داشتند، باید به صورت حضوری به اداره کار مراجعه می کردند و مراحل مختلفی را انجام می دادند که بسیار زمان بر بود و متقاضیان تا حد زیادی با دردسر مواجه می شدند.

گروه: روابط کار    تاریخ انتشار: یک شنبه چهاردهم آبان 1402    نویسنده: محمد شیرازی    تعداد بازدید: 117   
فهرست Contents

1 - خدمات اینترنتی سامانه جامع روابط کار

این سامانه 49 زیر مجموعه دارد که تاکنون 19 مورد آن فعال شده است و در مرحله اول راه اندازی، دو خدمت اصلی شکایت الکترونیکی کارگر از کارفرما و ثبت قراردادهای کار کارگران مورد استقبال بالایی قرار گرفته است. دیگر خدمات اینترنتی سامانه جامع روابط کار به این شرح است که البته بعضی از آن ها تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است:

انجام مراحل رسیدگی به صورت اینترنتی و صدور دعوتنامه، ابلاغیه، دادنامه به صورت اینترنتی و الکترونیکی.

درخواست بیمه بیکاری به صورت الکترونیکی

تایید صلاحیت شرکت های خدماتی

تایید صلاحیت مسئولیت ایمنی

بررسی و تایید آیین نامه های انضباط کار

بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور (ثبت نام مشاغل سخت و زیان آور – اعتراض به رای کمیته سخت و زیان آور)

بررسی و تایید پیمان های دسته جمعی

حفاظت فنی و ایمنی (ثبت اعضای کمیته – ثبت صورتجلسات کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار)

بررسی و تایید طرح های طبقه بندی مشاغل

ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار (در اجرای ماده 10 قانون کار)

ثبت دادخواست‌ها و شکایت اینترنتی کارگران از کارفرما

آموزش ایمنی نیروهای کار

بیمه بیکاری (تشکیل پرونده بیمه بیکاری و درخواست بیمه بیکاری)

بازرسی کار (بازرسی از کارگاه ها – حوادث ناشی از کار )

ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای پاداش افزایش تولید

صدور اعتبارنامه های اعضای مراجع حل اختلاف

شناسایی واحدهای مشکل‌دار  

2 - ثبت نام در سامانه جامع روابط کار

در صورتی که تا به حال در این سامانه ثبت نام نکرده اید، می توانید این مراحل را انجام دهید:

1.پس از وارد شدن به صفحه اصلی سامانه جامع روابط کار، ایجاد حساب کاربری را کلیک کنید تا وارد مراحل ثبت نام شوید.

/

2.در صفحه بعد، روش های گوناگون احراز هویت آنلاین نمایش داده می شود. باید اولین گزینه موجود با عنوان احراز هویت الکترونیکی را انتخاب کنید. 

/

3.برای انجام احراز هویت الکترونیکی سامانه روابط کار، باید اطلاعات اولیه خود را به صورت دقیق کامل وارد نموده و ارسال کنید. اولین قسمت مشخص کنید که کارگر، کارفرما حقیقی یا کارفرما حقوقی هستید. گزینه مورد نظر را تیک بزنید، کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه تان را در کادرهای مربوطه وارد کنید و گزینه ارسال را کلیک کنید.

/

4. در این مرحله باید اطلاعات تکمیلی را ثبت کنید. در آخر، یک کد تایید بر روی شماره تلفن همراهی که در بخش قبل وارد کرده اید و باید متعلق به خود شما باشد، فرستاده می شود. این کد را در جای مشخص شده تایپ کنید. یک شماره شبای مرتبط با کد ملی خود هم در کادر مربوط بنویسید. در صورت وجود کد تخفیف، آن را در جایگاه خود بنویسید و گزینه ارسال را بزنید.

/

5.مرحله بعد، صفحه پرداخت است. در این قسمت باید اطلاعات یکی از کارت های بانکی فعال را که دارای رمز پویاست وارد نموده و هزینه احراز هویت آنلاین را بپردازید. بعد از نوشتن تمام اطلاعات مورد نیاز، بر روی گزینه پرداخت، کلیک کنید تا هزینه پرداخت شود.

/

6.پیامی با  این مضمون که نام کاربری و گذرواژه بعد از بررسی برای شما ارسال می گردد، برای شما ارسال خواهد شد. اگر تمام مراحل ثبت نام را به درستی انجام داده باشید و اطلاعات خواسته شده را به صورت دقیق ثبت کرده باشید، نام کاربری و گذرواژه بر روی شماره موبایلی که در هنگام ثبت نام، نوشته اید، ارسال می شود. 

3 - مدارک لازم برای ثبت نام و احراز هویت در سامانه روابط کار

برای ثبت نام و احراز هویت حضوری سامانه جامع روابط کار، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید و به مراکز پیشخوان دولت مراجعه نمایید:

اصل و کپی کارت ملی

اصل و کپی شناسنامه

کارت پایان خدمت برای آقایان

مجوز کسب و کار (برای کارفرمایان)

شماره همراه به نام خود فرد

اتباع خارجی که در ایران مشغول به کار هستند، برای ثبت‌نام در سامانه جامع روابط کار نیاز به کد فراگیر اتباع بیگانه دارند که به تمامی اتباع بیگانه‌ای که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، ارائه می شود.

4 - ورود به سامانه جامع روابط کار

1.از طریق آدرس الکترونیکی prkar.mcls.gov.ir , وارد سامانه جامع روابط کار شوید.

2.در اولین صفحه این سامانه، پنجره ای باز می شود که توضیحاتی را ارائه داده است، اگر کارفرمایان یا کارگران، بخواهند از خدمات ثبت دادخواست و انجام دادرسی امور کار استفاده کنند، ابتدا باید از طریق دفاتر پیشخوان دولت، احراز هویت انجام دهند و اطلاعات کاربری خود را از این طریق، دریافت نمایند. اما برای استفاده  از سایر خدمات سامانه جامع اداره کار، می توان از طریق همین سامانه و با کلیک بر روی گزینه احراز هویت این فرایند را انجام داد. اگر احراز هویت را انجام داده باشید، گزینه متوجه شدم را کلیک کنید.

/

3. پنجره ورودی سایت جامع روابط کار در مقابل شماست. در این قسمت از شما نام کاربری و گذرواژه را می خواهد، کد امنیتی را نیز تایپ کنید و با حساب کاربری خود وارد سامانه شوید.

/

4. در این صفحه می توانید از منوهای مختلف،از خدمات گوناگون این سامانه استفاده کنید و یا برای بیمه بیکاری ثبت نام کنید.

/

5.برای انجام دادرسی امور کار، ابتدا لازم است با مراجعه به دفاتر پیشخوان، مرحله احراز هویت را انجام دهید.