consequences-of-suing-the-employer

اگر کارگر از کارفرما شکایت کند، حق و حقوقش طبق قانون کار محاسبه می شود و کارفرما باید حق و حقوق کارگر را پرداخت کند.

گروه: روابط کار    تاریخ انتشار: سه شنبه دوم آبان 1402    نویسنده: علی محمدی    تعداد بازدید: 69   
فهرست Contents

1 - اقدامات لازم برای شکایت از کارفرما

مرجع ذی صلاح رسیدگی به شکایت از کارفرما برای عدم پرداخت حقوق و مزایا، اداره کار است که مراحل مربوط به شکایت از کارفرما به قرار زیر است:.ثبت نام در سامانه جامع اداره کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir 

احراز هویت به صورت آنلاین با مراجعه به پیشخوان دولت 

در قسمت خدمات سامانه، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب نموده و آن را تایید کنید.

در فرم بعدی همه فیلد ها را پر کنید.

در این مرحله، اداره کار تعیین جلسه نموده و زمان و مکان را مشخص می کند.

جلسه به صورت حضوری برگزار می شود و صدور رای توسط کارشناس اداره کار با حضور نمایندگان صورت می گیرد.

دلایل و مدارک از جانب طرفین به کارشناسان جلسه ارائه می شود.

در آخر رای صادر می شود.

باید این نکته را متذکر شویم، در صورتی که کارفرما در جلسه سازش حاضر نشود و یا در پایان جلسه سازشی بین کارگر و کارفرما انجام نشود؛ رسیدگی به شکایت، به جلسه هیئت تشخیص که با فاصله زمانی حدود 2 هفته برگزار می شود، موکول خواهد شد که شامل موارد زیر می باشد:

زمانی برای جلسه هیات تشخیص از طرف اداره کار تعیین می شود و به طرفین شکایت ابلاغ خواهد شد.

شکایت و رای صادره قبلی مجددا بررسی می شود.

برای دستیابی به توافق بین کارگر و کارفرما در جلسه هیئت تشخیص، تصمیم گیری صورت می گیرد.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر در جلسه هیئت تشخیص نیز توافقی بین کارگر و کارفرما بدست نیاید، صدور رای نهایی به جلسه هیئت حل اختلاف واگذار می شود و رسیدگی نهایی به شکایت در این جلسه موکول خواهد شد. 

2 - راه های اثبات رابطه کارگر و کارفرما

اولین سندی که می تواند رابطه کارگر و کارفرما را اثبات کند، قرارداد کاری است که فی مابین کارگر و کارفرما منعقد شده باشد. اگر قرارداد کار، کتبی باشد و شرایط کار و حق و حقوق کارگر در آن آمده باشد، امکان انکار کارفرما تا حد زیادی کاهش می یابد.

لیست پرداخت حق بیمه کارگران نیز برای اثبات این رابطه قابل استناد می باشد و نشان می دهد کارگر در کارگاه مورد شکایت، مشغول به کار بوده است.

برای اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی، می توان از فیش های واریزی از حساب کارفرما به حساب کارگر است که می تواند به صورت چک، کارت به کارت و… انجام شده نیز می توان استفاده کرد.

بعضی کارگران چون از حقوق خود آگاه نیستند،ت صور می کنند در صورت عدم دسترسی به سند و مدرک، امکان شکایت ندارند، در صورتی که روش های متفاوتی برای اثبات رابطه کارگر و کارفرما، برای دریافت مطالبات کارگران وجود دارد که کارگران از آنها بی اطلاع هستند.

3 - شکایت کارگر از کارفرما بدون قرارداد

امکان این که به ترفندهای گوناگون کارفرما از انعقاد قرارداد شانه خالی کند وجود دارد، در اینصورت کارگر برای اثبات این که در کارگاه مورد نظر مشغول به کار بوده نیاز به اثبات دارد. البته راه های قانونی وجود دارد که اگر کارگر هیچ قرارداد کار کتبی با کارفرما نداشته باشد و دریافت حقوقش توسط کارفرما به تعویق افتاده یا پرداخت نشده باشد، مطابق قانون اداره کار از کارفرما برای دریافت حقوق خود شکایت کند. عدم انعقاد قرارداد در این شرایط برای کارفرما مشکل‌آفرین خواهد شد، چون بعد از اثبات رابط کاری بین کارگر و کارفرما، اگر کارگر حقوق و مزایای خود را به شکل غیر واقعی بالا ببرد، کارفرما هیچ راهی برای اثبات حقانیت خود ندارد.

4 - شکایت از کارفرما

اگر کارگر از کارفرما شکایت کند، حق و حقوقش طبق قانون کار محاسبه می شود و کارفرما باید حق و حقوق کارگر را پرداخت کند. از زمان شروع به کار، کارگر حقوقی دارد که تمام و کمال در قانون اداره کار ذکر شده و در قراردادهای مورد تایید اداره کار نیز تمام نکات و موارد آن آمده است، اینها حق و حقوق قانونی کارگر است و کارفرما ملزم به پرداخت آن است. 

یکی دیگر از عواقب شکایت کارگر از کارفرما، این است که رویه شکایت در بین دیگر کارکنان نیز بوجود می آید و آنها نیز به دلیل عدم رعایت حقوقشان ترغیب به شکایت از کارفرما می شوند. شکایت کارگر از کارفرما کیفری نیست و در سوابق سوء پیشینه کارفرما نیز ثبت نمی شود.

 این که کارگاهی به بدرفتاری با کارگران خود معروف شود و سابقه شکایت کارگران از کارفرما در اداره کار و بیمه مربوطه زیاد شود، عواقب بدی خواهد داشت. به جز این که این شکایات در بین نیروهای جدید و قدیم کارگاه خاطره بدی به جا خواهد گذاشت، عدم اطمینان به کارفرما نیز به سوابق کارگاه و کارفرما اضافه خواهد شد.