worker-authentication

یکی از موارد استفاده سامانه جامع روابط کار پیگیری و فعال سازی بیمه بیکاری است. پیش از راه اندازی این سامانه، اشخاصی که به هر دلیل بیکار شده بودند، برای استفاده از بیمه بیکاری، باید به صورت حضوری به اداره کار مراجعه می کردند و مراحل مختلفی را انجام می دادند که بسیار زمان بر بود. سامانه جامع روابط کار از سال 1398 آغاز به کار کرد و زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

گروه: سامانه جامع روابط کار    تاریخ انتشار: چهارشنبه بیست و ششم مهر 1402    نویسنده: علی محمدی    تعداد بازدید: 93   
فهرست Contents

1 - روش های احراز هویت

طبق آنچه ذکر شد، ثبت شکایت کارگر از کارفرما، نیازمند احراز هویت کارگر و کارفرما است و احراز هویت کارگر و کارفرما برای ثبت شکایت الزامی است و اگر احراز هویت کارگر و کارفرما صورت نگیرد، اقامه دعاوی کار امکان‌پذیر نخواهد بود.

2 روش برای احراز هویت کارگر و کارفرما وجود دارد:

احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت

اولین راه مراجعه کارگر و کارفرما برای انجام مراحل احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت می باشد. لازم به ذکر است بیشتر احراز هویت‌ها در این رابطه بوسیله دفاتر پیشخوان دولت انجام می شود و گاهی اوقات از طریق بانک رفاه صورت می‌شود. دفاتر پیشخوان دولت مرجع تخصصی برای احراز هویت مربوط به دعاوی اداره کار است و مراحل را به طور کامل برای متقاضیان انجام می‌دهند.

در زمان مراجعه کارگر یا کارفرما به دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت، باید مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت در سامانه را ارائه دهند. وجود نقض در مدارک امکان احراز هویت متقاضی را منتفی خواهد کرد.

احراز هویت در بانک رفاه کارگران

علاوه بر دفاتر پیشخوان دولت، بانک رفاه نیز به متقاضیان در زمینه احراز هویت در سامانه جامع کار خدمت‌رسانی می‌کند و کارگران و کارفرمایان می توانند برای انجام مراحل احراز هویت  به شعب بانک رفاه مراجعه نمایند. انجام این مراحل در شعب بانک رفاه به صورت تخصصی انجام می گیرد. البته برای احراز هویت کارگر و کارفرما در سامانه اداره کار، متقاضیان باید در این شعب حساب بانکی داشته باشند.

امکان احراز هویت غیر حضوری کارگران و کارفرمایان نیز در بانک رفاه وجود دارد و بدون مراجعه حضوری به شعب بانک می‌توان تمامی مراحل احراز هویت را انجام داد.

مدارک لازم برای ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه جامع روابط کار

برای ثبت نام و احراز هویت حضوری سامانه جامع روابط کار، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید و به مراکز پیشخوان دولت مراجعه نمایید:

اصل و کپی کارت ملی

اصل و کپی شناسنامه

کارت پایان خدمت برای آقایان

مجوز کسب و کار (برای کارفرمایان)

شماره همراه به نام خود فرد

اتباع خارجی که در ایران مشغول به کار هستند، برای ثبت‌نام در سامانه جامع روابط کار نیاز به کد فراگیر اتباع بیگانه دارند که به تمامی اتباع بیگانه‌ای که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، ارائه می شود.

2 - دلیل احراز هویت کارفرما

کارفرما طرف شکایت کارگر است و طبق آیین دادرسی کار، ابلاغیه شکایت کارگر از کارفرما به کارفرما ابلاغ می شود و باید به دست کارفرما برسد، پس طبق آن چیزی که  سامانه اداره کار برنامه ریزی شده است، برای این که ابلاغ به دست کارفرمای واقعی برسد، باید کارفرما نیز در سامانه احراز هویت شود. کارفرما پس از احراز هویت، وارد سامانه می شود و پرونده شکایت را در کارپوشه خود وارد می‌کند و پس از آن تمام اطلاعات، ابلاغیه‌ها و اخطارهای مربوط به آن شکایت به کارپوشه کارفرما منتقل خواهد شد.

3 - دلیل احراز هویت کارگران

برای ثبت شکایت کارگر از کارفرما، در ابتدا باید کارگر در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کند. طبق آیین دادرسی کار و مقررات قانون کار، لازم است شخص کارگر و یا نماینده و یا وکیل او شکایت را ثبت کنند، پس لازم است احراز هویت کارگر انجام شود و سپس کارگر از طریق سامانه، شکایت خود را از کارفرما ثبت نماید. معرفی نماینده و وکیل نیز از طریق سامانه انجام می گیرد و کارگر از طریق سامانه می‌تواند نماینده یا وکیل خود را معرفی کند و باید اطلاعات هویتی فردی که به عنوان نماینده یا وکیل اداره کار انتخاب شده، از قبل در سامانه ثبت شده باشد.

4 - سامانه جامع روابط کار

یکی از مهم ترین بخش‌های سامانه جامع روابط کار، بیمه بیکاری و شکایت کارگران از کارفرمایان است و این ثبت شکایت و رسیدگی به آن و ابلاغ برگه‌های رأی و زمان جلسات رسیدگی، از طریق سامانه جامع روابط کار قابل انجام است. برای ورود به سامانه جامع روابط کار، نیاز به ثبت نام در سامانه و ثبت نام و ثبت اطلاعات هویتی در این سامانه است. در هنگام ثبت نام در سامانه سامانه جامع روابط کار، اطلاعات و مدارک هویتی کارگر و کارفرما با اصالت آن تطبیق داده می شود و سپس به کارگر و کارفرما اجازه استفاده از سامانه داده خواهد شد. 

در شکایت کارگر و کارفرما، علاوه بر طرفین دعوی گاهی نیاز به ثبت نام نمایندگان، وکلای طرفین و کارشناسان در سامانه خواهد بود. بنابراین این افراد هم مانند کارگر و کارفرما باید در سامانه جامع روابط کار احراز هویت شوند.

5 - احراز هویت چیست؟

احراز هویت افراد در فضای مجازی، به معنی اصالت‌سنجی است و دلیل احراز هویت در سامانه‌هایی مانند سامانه جامع روابط کار این است که اداره کار مطمئن شود درخواست ثبت شده یا پیام ارسال شده توسط فرد واقعی صورت گرفته است. با پیشرفت تکنولوژی و رواج خدمات الکترونیکی، برای دستگاه‌ها، سازمان ها و سایر ارائه دهندگان خدمت، احراز هویت اهمیت زیادی یافته است. اگر مراجعه بصورت حضوری باشد، شخص مراجعه کننده با مدارک ارائه شده، تطبیق داده می‌شود و اصالت او مشخص می‌شود، اما با مراجعه غیر حضوری، تطبیق اطلاعات با فرد، بصورت احراز هویت الکترونیک انجام می شود.