complaint-against-the-employer

امکان ایجاد اختلاف بین کارگر و کارفرما در اکثر محیط های کاری وجود دارد و متاسفانه در سال های اخیر تعداد این شکایات به دلیل رکود اقتصادی و همچنین عدم اطلاع کارگران یا کارفرمایان از حقوق خود، بسیار افزایش یافته است.

گروه: سامانه جامع روابط کار    تاریخ انتشار: دوشنبه یکم آبان 1402    نویسنده: رضا کیانی    تعداد بازدید: 51   
فهرست Contents

1 - مراحل شکایت از کارفرما

ثبت نام در سامانه جامع اداره کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir

احراز هویت به صورت آنلاین با مراجعه به پیشخوان دولت

در قسمت خدمات سامانه، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب نموده و آن را تایید کنید.

در فرم بعدی همه فیلد ها را پر کنید.

در این مرحله، اداره کار تعیین جلسه نموده و زمان و مکان را مشخص می کند.

جلسه به صورت حضوری برگزار می شود و صدور رای توسط کارشناس اداره کار با حضور نمایندگان صورت می گیرد.

2 - مهلت شکایت از کارفرما

مهلت شکایت از کارفرما به دلیل مطالبه حقوق و مزایای پرداخت نشده و بیمه معوقه، مشمول مرور زمان نمی شوند و هیچ محدودیت زمانی برای انجام شکایت وجود ندارد و کارگر در هر زمان و حتی بعد از فوت کارگر؛ وراث قانونی وی می توانند از کارفرما شکایت کنند.

3 - شکایت از کارفرما به دلیل اخراج کارگر در صورت عدم انجام وظیفه

بر طبق ماده 27 قانون کار، اگر کارگر وظایف خود را که به طور واضح و دقیق در قرارداد آمده است، بعد از تذکرات شفاهی و کتبی به درستی انجام ندهد، کارفرما می‌تواند کارگر را اخراج کند. البته کارفرما باید حقوق معوقه و حق سنوات کارگر را بطور کامل بپردازددر غیر این صورت کاگر برای دریافت آن می تواند از کارفرما شکایت کند.

4 - شکایت از کارفرما به دلیل درخواست کار بیش از حد معمول از کارگر

طبق ماده 51 قانون اداره کار، حداکثر ساعت کاری کارگران 8 ساعت است و تجاوز از این حد مگر در موارد استثنا خلاف قانون است. در بعضی مشاغل لازم است، در برخی از فصول سال ساعات کاری افزایش یابد و در برخی از فصول نیز کاهش پیدا کند. در این صورت ساعات کاری مطابق با توافق طرفین تعیین می شود، مجموع ساعات کاری در طول هفته نباید از 44 ساعت بیشتر باشد. ساعات کاری مازاد، اضافه کاری محسوب می شود و طبق قانون اداره کار باید مبلغ مشخصی برای هر ساعت تعیین و پرداخت شود. در در صورت عدم اجرای این مورد توسط کارفرما، کارگر می تواند علیه وی شکایت کند.

5 - شکایت از کارفرما به دلیل درخواست انجام کار از کارگر در روزهای تعطیل

طبق قانون کار، تعداد روزهای کاری در طول هفته 6 روز است و چنانچه کارفرما از کارگر بخواهد که روزهای تعطیل هم کار انجام دهد؛ باید حقوق و مزایای آن روز را نیز محاسبه نماید و به عنوان اضافه کاری به کارگر پرداخت کند.

6 - شکایت از کارفرما به دلیل پرداخت حقوق و مزایای کمتر از قانون اداره کار به کارگر

 هیچ کارفرمایی اجازه ندارد، حقوق و مزایایی کمتر از قانون کار برای کارگران خود در نظر بگیرد؛ درصورت این پیش آمد کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند.

موضوع دیگر این که، در صورتی که شخصی در کارگاهی، تحت عنوان دوره کارآموزی مشغول به کار شود، این شرایط یک همکاری موقت یا قرارداد آزمایشی است و در طول مدت کارآموزی، کارگر و کارفرما می‌توانند در صورت صلاح دید؛ رابطه کاری را قطع کنند. حال اگر قطع همکاری از طرف کارفرما و بدون پرداخت حقوق دوره آزمایشی صورت گیرد، کارگر می تواند از کارفرمای شکایت کند، اما در صورتی که درخواست قطع همکاری از طرف کارگر باشد، تنها می‌تواند حقوق مدت زمانی را دریافت کند که در شرکت مشغول به کار بوده‌ است. معمولاً مدت قرارداد آزمایشی برای کارگران ساده حداکثر 1 ماه و برای کارگران دارای تخصص حداکثر 3 ماه است.

7 - شکایت از کارفرما به دلیل عدم پرداخت حقوق معوقه کارگر

پرداخت به موقع دستمزد و مزایای کارگر الزامی است و تعلل در پرداخت به موقع و یا عدم پرداخت؛ به معنی عدم رعایت قانون کار و تضییع حق کارگر است. در چنین شرایطی کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند.

8 - شکایت از کارفرما به علت عدم انعقاد قرارداد

در این مورد، قانون کار کاملا از کارگر حمایت نموده است. قرارداد می‌تواند به صورت کتبی و یا شفاهی تعیین گردد که بر اساس آن، کارگر موظف است در طول مدت تعیین شده، به ازای دریافت حقوق مشخص، برای کارفرما کار کند.

اگر کارگر بتواند مدرک و یا سندی که نشان‌دهنده رابطه کاری او با کارفرما است را به دادگاه ارائه کند، بدون شک در شکایت علیه کارفرما پیروز خواهد بود. 

کارگر با ارائه فیش حقوقی و یا معرفی یک شاهد می‌تواند کار در شرکت مربوطه را اثبات نماید. 

9 - شکایت از کارفرما به علت بیمه نکردن کارگر

کارفرما مکلف است به محض شروع به کار کارگر، در پایان هر ماه لیست بیمه را براساس میزان حقوق و تعرفه تعیین شده؛ به تامین اجتماعی ارسال نماید. چنانچه کارفرما از انجام این تکلیف امتناع کند کارگر می تواند، از کارفرما شکایت کند.